شرکت طراحی سایتوبلاگبرنامه نویسیتفاوت طراحی سایت وردپرس و برنامه نویسی اختصاصی
تفاوت طراحی سایت وردپرس و برنامه نویسی اختصاصی

تفاوت طراحی سایت وردپرس و برنامه نویسی اختصاصی

تصور کنید در مقابل شما یک سامانه تحت وب، نرم افزار یا وب سایتی قرار دارد که به طور کامل طراحی شده و صرفا آماده ورود محتوا طبق موضوعات مورد نظر شما می باشد که این محتوا میتواند شامل  تصویر، رنگ، عناوین منوها، جداول و به طور کلی هر گونه محتوایی که مورد نیاز شماست باشد.

راه اندازی وب سایت

ابتدا لازم میدانیم در زمینه نحوه پیاده سازی و راه اندازی وب سایت توضیحی کوتاه و مختصر ارائه نماییم. به طور کلی معمولا طراحی سایت به دو روش انجام می شود.

روش اول طراحی سایت با سیستم های مدیریت محتوا یا CMS که مخفف Content Management System می باشد.

روش دوم طراحی وب سایت اختصاصی و برنامه نویسی متناسب با نیازهای مشتری

سیستم مدیریت محتوا یا سی ام اس چیست؟

تعریف ویکی پدیا از CMS یا سیستم مدیریت محتوا به این صورت است:

سامانه مدیریت محتوا (Content Management System)، یک برنامه رایانه‌ای است که امکان انتشار، ویرایش و مدیریت محتوا، سازماندهی، حذف و همچنین نگهداری از طریق یک رابط مرکزی را فراهم می‌کند.

احتمالا خیلی از شما از تعریف بالا خوشتان نیامده چرا که تعریف ویکی پدیا از CMS کمی نامفهوم  و کلی بنظر می رسد.

با یک مثال می خواهیم به زبان خیلی ساده مفهوم سیستم مدیریت محتوا یا CMS را شرح دهیم. تصور کنید در مقابل شما یک سامانه تحت وب، نرم افزار یا وب سایتی قرار دارد که به طور کامل طراحی شده و صرفا آماده ورود محتوا طبق موضوعات مورد نظر شما می باشد که این محتوا میتواند شامل  تصویر، رنگ، عناوین منوها، جداول و به طور کلی هر گونه محتوایی که مورد نیاز شماست باشد. برای ورود محتوا و تغییر متون و تصاویر و ماژول های سایت، شما نیاز به یک پنل مدیریت دارید که بتوانید محتوای صفحات را تغییر داده و مدیریت کنید که به این پنل مدیریت CMS میگویند که از معروفترین آنها میتوان به ورد پرس، جوملا، دروپال و … اشاره کرد.


برای طراحی سایت برنامه نویس استخدام کنیم یا خودمان راه اندازی کنیم؟


توجه داشته باشید که برای استفاده از CMS نیاز به داشتن دانش برنامه نویسی و کد نویسی نداشته و هر فردی میتواند با صرف زمان و دیدن یک سری آموزش اینکار را انجام دهد.

همانطور که در بالا ذکر کردیم یکی از CMS های معروف و موفق در دنیا وردپرس نام دارد که توسط شرکت وردپرس پشتیبانی می شود و با زبان PHP نوشته شده و کاملا متن باز یا همان Open-Source می باشد.

بدلیل اینکه وردپرس نسبت به بقیه CMS ها بالاترین نصب و استفاده را در بین سیستمهای مدیریت محتواهای موجود در بازار دارد، در این مقاله نیز تمرکز ما روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس می باشد.

وردپرس چیست؟ مزایا و معایب شنیدنی از WordPress

سیستم مدیریت محتوای وردپرس، بدلیل اینکه مختص یک گروه نوشته نشده و جامعه هدف آن بسیار وسیع می باشد باید به تمامی نیازهای کاربران مختلف پاسخ دهد و همین موضوع باعث شده تا شما با یک کنترل پنل مدیریت پیچیده و شلوغ  پر از منوها و گروه های تو در تو و ابزارهای گوناگون جهت مدیریت سایت روبرو شوید و به نوعی درست است که برای کار با کنترل پنل وردپرس نیاز به دانش برنامه نویسی ندارید ولی می بایست آموزشهای لازم و تجربه کافی را برای اعمال تغییرات بعنوان مدیر یک سایت وردپرس  داشته باشید و اگر کوچکترین بی دقتی و اشتباهی هنگام ایجاد تغییرات در پنل مدیریت  مرتکب شوید به سادگی سایت شما دچار بهم خوردگی و یا عدم کارکرد در بخشی از سایت و در خیلی مواقع تخریب کل وب سایت خواهد شد.

معمولا شرکت ها و افرادی که سایت شما را با  وردپرس پیاده سازی میکنند، در ابتدای پروژه از شما میخواهند تا از بین قالب های متنوع وردپرس که توسط اشخاص یا شرکت های مختلف از پیش طراحی شده است، یک طرح را انتخاب کرده و قالب انتخابی شما را روی وردپرس نصب و پیاده سازی می کنند.

با توجه به اوپن سورس بودن ورد پرس، بسیاری از قالب های متنوع وجود دارد که توسط یک سری شرکتها یا افراد مختلف در سراسر دنیا طراحی شده اند که توسط عده ای در ایران آنها را به فارسی ترجمه کرده و در فروشگاه های فروش قالب و افزونه های وردپرس به فروش میرسانند مانند وب سایت راستچین و یا سایت ژاکت که قالب هایی که اغلب توسط افراد مختلف فارسی سازی شده را در آنجا به فروش می رسانند.

پس اولین قدم برای داشتن یک سایت وردپرس این است که نیازها و امکانات مورد نظرتان را کمی محدود تر کرده و سعی نمایید تا با یکی از قالبهایی که به شما پیشنهاد می شود خواسته تان را تطبیق دهید و با آن کنار بیایید.

روش دوم طراحی سایت اختصاصی است  که در این روش، صفر تا صد سایت شما با در نظر گرفتن نیازمندی و امکانات مورد نظر شما توسط برنامه نویس کدنویسی شده و طبق سلیقه شما پیاده سازی خواهد شد.

لازم به ذکر است که سیستم مدیریت محتوای وردپرس با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است و طراحی سایت اختصاصی نیز در بیشتر حالات با asp.net و C# برنامه نویسی می شود و همچنین با زبان برنامه نویسی PHP نیزصورت میگیرد ولی اکثر شرکت های طراحی سایت پروژه های اختصاصی را با asp.net انجام میدهند و  برخی از شرکتها که از سابقه بالاتری برخوردارند با داشتن یک تیم برنامه نویسی حرفه ای، فریم ورک اختصاصی خود را طراحی کرده اند.

تفاوت وردپرس با برنامه نویسی اختصاصی

ویژگی های طراحی وب سایت با استفاده از سیستم مدیریت محتوا (CMS)

طراحی وب سایت با استفاده از سیستم های آماده مثل وردپرس و جوملا و مجنتو و… بخاطر قیمت پایین و بی دردسر بودن راه اندازی آن،  باعث شده است که ۷۰ درصد شرکتها از همین روش برای ساخت سایت استفاده کنند، چرا که در این روش اغلب طراحی صورت نمیگیرد و صرفا از بین چند قالب آماده موجود، یکی را که به سلیقه شما نزدیکتر می باشد انتخاب و راه اندازی خواهد شد.

مزیت طراحی سایت با وردپرس، قیمت پایین و  زمان آماده سازی کمتر می باشد اما!!! پس از اتمام طراحی سایت و تحویل آن به مشتری، دردسرهای آن شروع خواهد شد. مانند پیچیدگی کار با کنترل پنل مدیریت وب سایت که اگر کوچکترین بی دقتی و اشتباهی در تغییراتی که از طریق کنترل پنل انجام میشود رخ دهد(برای مثال یک خط کد یا قسمتی از سایت به اشتباه پاک شود) در ۸۰ درصد اوقات سایت شما دچار بهم ریختگی و نا منظمی در ظاهر آن خواهد شد که برای اصلاح آن و رفع مشکل می بایست ساعت ها به بررسی و رفع ایراد صرف نمود که به دلیل قیمت های پایینی که بابت طراحی سایت وردپرس پرداخت می شود لذا پشتیبانی آن نیز ضعیف بوده و در اکثر مواقع برای رفع مشکل تقاضای هزینه هایی برابر با طراحی یک سایت مجزا خواهد شد و تجربه ای که در این سالها کسب کرده ایم نشان میدهد که بالای 80 درصد سایتهای وردپرس بدون استفاده و ناقص رها می شود و پس از صرف زمان و هزینه ای که برای سایت کرده اند مجبور به کنار گذاشتن آن و انعقاد یک قرارداد طراحی سایت اختصاصی جدید خواهد شد. یکی از معایبی که میتوان برای ساخت سایت با وردپرس نام برد امنیت پایین آن می باشد. البته ناگفته نماند که منظور ما از امنیت پایین، خود سیستم مدیریت محتوای ورد پرس نیست زیرا وردپرس از نظر امنیت هیچ ایرادی نخواهد داشت اما!!! پلاگین ها و یا افزونه هایی که باید روی سایت نصب شود بدلیل اینکه هر یک از اینها را اشخاص مختلف با اهداف متفاوتی نوشته اند باعث می شود که نتوان بر امنیت کامل آن حسابی باز کرد. تجربه ها و نمونه های زیادی وجود دارد که پلاگینی که در سایت نصب می شود با هدف جذب ترافیک برای سایتهای دیگر تعبیه شده است بدون اینکه صاحب سایت چیزی بداند در حال سود رسانی به وب سایتهای دیگران می باشد.

ویژگی های طراحی وب سایت اختصاصی (برنامه نویسی اختصاصی)

دومین روش برای طراحی سایت، کدنویسی اختصاصی با asp.net می باشد که صفر تا صد پروژه طبق نیازمندیهای کارفرما و امکاناتی که مدیر برای وب سایت در نظر دارد کدنویسی و طراحی خواهد شد. از مزایای ساخت سایت اختصاصی میتوان به سادگی کار با کنترل پنل مدیریت آن اشاره نمود و همچنین به دلیل برنامه نویسی اختصاصی، ابزارهای مدیریت سایت طوری تعبیه شده است که مدیر سایت امکان خراب کاری و آسیب زدن به سایت را نخواهد داشت و همیشه با خیال آسوده میتوان هر تغییری را از طریق پنل مدیریت سایت اعمال نمود. این نوع از وب سایت ها برای برند سازی یکی از بهترین گزینه ها به شمار می آید و برای طراحی سایت پادکست و طراحی سایت لوازم دکوری یکی از بهترین گزینه ها می باشد.

یکی دیگر از مزایای طراحی اختصاصی سایت، امنیت بالای آن می باشد. خیلی ساده اگر توضیح دهیم، وقتی یک سیستم از صفر برنامه نویسی می شود، برنامه نویس این امکان را دارد که هر تکنیک و تکنولوژی جدید امنیتی را برای مقابله با هکر ها و خرابکارها در فریم ورک اختصاصی در نظر بگیرد و امنیت آن را صد در صد تامین کند.


بیشتر بدانید: فریم ورک چیست؟


مزیت مهم و کلیدی دیگری که طراحی سایت اختصاصی نسبت به ورد پرس دارد امکان توسعه سایت و تغییرات مورد نظر می باشد. سایت هایی که با وردپرس طراحی شده است اغلب توسط افرادی صورت میگیرد که برنامه نویس نیستند و صرفا توانایی نصب و راه اندازی ورد پرس را دارند و در صورتی که در آینده کارفرما درخواست اضافه کردن امکانات و توسعه سایت را نماید با محدودیت های روبرو خواهد شد که می بایست قید خیلی از امکانات را بزند و با همین سیستمی که موجود است به نوعی شبیه سازی شده و با آن کنار بیاید ولی در حالتی که وب سایت شما اختصاصی برنامه نویسی می شود هیچ محدودیتی از بابت تغییرات، توسعه سایت در آینده، اضافه کردن امکانات و یا لحاظ کردن هر خلاقیتی در سایت نخواهد داشت چرا که این سایت توسط یک برنامه نویس راه اندازی شده است و اشراف کامل روی کدها وجود دارد.

سرعت سایت در طراحی اختصاصی نسبت به وردپرس با تلرانس بالایی برنده است چرا که وقتی تیم برنامه نویس از ابتدا کدنویسی را مطابق با نیاز مشتری آغاز کرده و در نتیجه از نوشتن کدهای اضافه در سایت پرهیز میکند و کدها در بهینه ترین حالت خود نوشته می شوند.

نا گفته نماند که یکی از مزایا و برگ برنده ای که CMS های اختصاصی نسبت به وردپرس دارند عدم استفاده از افزونه و پلاگین های مختلف در وردپرس می باشد که این امر باعث شده تا در سایت های ورد پرس بسیاری از کدهای موجود در پلاگین های مختلف اضافه و بدون کاربرد بوده و در تعداد دفعات زیادی در سایت شما تکرار می شوند که باعث عدم بهینه بودن کدهای بکار رفته در بک اند سایت شما شوند و سرعت سایت را که یکی از مهمترین فاکتورهای سئو از نظر گوگل اعلام شده را کاهش دهد.

از اینکه تا اینجا با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم. این مقاله ادامه دارد و خیلی از مزایا و معایب در این دو مدل طراحی سایت وجود دارد که میتوان ساعت ها درباره آن حرف زد و هزاران خط مطلب نوشت. ما ترجیه دادیم به جای اینکه این مطلب را تکمیل کنیم و سپس منتشر نماییم، در همین حد توضیح دهیم و به صورت هفتگی این مقاله را بروز رسانی کرده و همه جوانب را به صورت تدریجی توضیح دهیم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

هادی عظیمی

خسته نباشید عالی و مفید بود مقالتون

۱۴۰۱/۱۱/۱

هادی عظیمی

خسته نباشید عالی و مفید بود مقالتون

۱۴۰۱/۱۱/۱

پایدار سامانه

سلام درود بر شما، همونطور که در مقاله نیز توضیح دادیم فرمایش شما درسته و استفاده از ورد پرس همیشه بد نیست و رد نمیکنیم. بستگی به ماهیت سایت و نوع کسب و کارتون داره و همینطور انتظار و نیاز شما از یک وب سایت میتونه متفاوت باشه. امیدوارم موفق باشید و همیشه در حال یادگیری و رشد.

۱۴۰۰/۲/۱۹

امیرعلی

به نظر من اینکه سایتت رو با wordpress طراحی کنی یا اختصاصی طراحی بشه بستگی به نیازمون داره. خب اگه من بخوام یه وبلاگ بزنم یا یه سایت خبری راه بندازم میرم یه قالب وردپرس حرفه ای و شکیل و یوزرفرندلی انتخاب میکنم سایتم رو راه می اندازم چه کاریه که اختصاصی بخوام طراحی بشه. اگه بخوام یه استارتاپ راه بندازم که امکانات خاص و اختصاصی داره اونجا میرم سراغ اختصاصی. اونم حالا چه با asp.net باشه یا php فرقی نداره. نمیدونم چرا انقدر واسه وردپرس بعضیا تعصب دارن و کل کل میکنن.

۱۴۰۰/۲/۱۹

پایدار سامانه

از نظر هزینه تفاوتی نداره اگر قرار بر این باشه که برنامه نویسی و شخصی سازی بشه و توسعه داده بشه هر فریم ورکی باشه هزینه های خاص خودش رو داره، سایت ما با دات نت هست، بستگی به نیاز شما داره و اگر صرفا فقط یک بلاگ بخواید قطعا وردپرس انتخاب بهتری هست اما اگر نیاز به تغییر و توسعه داشته باشید خیلی موارد بیشتری باید بررسی و انتخاب بشه، ممنون از مشارکت و توضیحات شما، پایدار باشید

۱۳۹۹/۱۰/۱۴

محمد خزایی

توضیح کاملی بود ولی فکر کنم سایت خودتون هم با ورد پرس درست شده و اگر سایت اختصاصی با php ساخته شده باشه به نظر من خیلی بهتر از asp.net هست چون asp.net هزینه ی بیشتری داره ولی دقیقا کار php اختصاصی رو انجام میده

۱۳۹۹/۱۰/۷

ناصر

cms برای اکثر زبان‌های برنامه نویسی و فریم ورک ها هست مثل Dnn برای asp.net که معمولا برای وب سایت ها ساده توصیه می‌شود. اما اگر اختصاصی باشه طراحی با PHP و فریمورک Laravel ساده تر و بهتر هست یا python و فریمورک Django.

۱۳۹۹/۵/۱۰

حسام

عالی بود به نظر من cms اختصاصی بهتره تنها سختی و عیبی که داره گذاشتن هزینه و زمان برای آموزش و لی در عوض بعد از گذراندن این ماجرا خیلی برامون مفید واقع میشه. حالا طراحی سایت با وردپرس و جوملا و مجنتو فرقی نمیکنه و کلی عرض کردم

۱۳۹۹/۴/۱۲

سارا

عالی بود ممنون

۱۳۹۸/۱۲/۱۷

دیدگاه شما

ثبت