شرکت طراحی سایتوبلاگبرنامه نویسیبهترین و محبوب ترین زبان های برنامه نویسی دنیا
بهترین و محبوب ترین زبان های برنامه نویسی دنیا

بهترین و محبوب ترین زبان های برنامه نویسی دنیا

شکی نیست که نیازهای بازار به نرم افزار دائما در حال پیشرفت است و همراه با آن ابزارهایی برای آن در حال پیشرفت است و مهمترین این ابزارها زبان های برنامه نویسی هستند.

شکی نیست که نیازهای بازار به نرم افزار دائما در حال پیشرفت است و همراه با آن ابزارهایی برای آن در حال پیشرفت است و مهمترین این ابزارها زبان های برنامه نویسی هستند.

در این دنیای نرم افزاری که دائما در حال تغییر است، زبان های برنامه نویسی در نظر دیگران بیشتر و بیشتر محبوب می شوند و لقب بهترین را به خود می گیرند.

در این مقاله، ما با هم بهترین و پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی در حال حاضر را مرور می کنیم، این به شما کمک می کند با مرور قابلیت های زبان و مهمترین کاری که می تواند انجام دهد، و انتخاب کنید که کدام زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید.

شایان ذکر است که این سوال که بهترین زبانهای برنامه نویسی در جهان کدامند؟ این یک سوال دقیق نیست زیرا همانطور که در مورد هر زبان برنامه نویسی استفاده شده، طرفداران آن، نقاط ضعف و قوت و انتخاب زبان مناسب را بستگی به خود پروژه خواهد داشت.

قبل از پرداختن به مشهورترین زبانهای برنامه نویسی، بیایید به طور مختصر با انواع مختلف زبانهای برنامه نویسی آشنا شویم.

انواع زبانهای برنامه نویسی

زبانهای برنامه نویسی را می توان از نظر استفاده یا از نظر محیط کار و بسیاری موارد و پارامتر های دیگر به چند دسته طبقه بندی کرد.

از نظر کاربرد، زبان هایی برای برنامه های رومیزی مانند C ++، برخی دیگر در برنامه های تلفن همراه مانند جاوا، کاتلین و دیگران، و دیگران در برنامه نویسی بازی مانند C# و سایر موارد، و توسعه وب دیگر مانندASP.NET و PHP استفاده می شود، و بسیاری از کاربردهای دیگر ممکن است وجود داشته باشد که خاص باشند.

بهترین زبان های برنامه نویسی

البته که به هیچ وجه نمی توان برچسب بهترین زبان برنامه نویسی را بر روی یک زبان خاص چسباند. در حوزه ها و کارکرد های متفاوتی قطعا برخی از زبان ها بر دیگری برتری خواهند داشت و حتی می توان گفت که نظرات سلیقه ای نیز همیشه با انتخاب درگیر خواهند بود. حتی بر اساس نظر سنجی ها هم جامعه های مختلف نظرات متفاوتی ارائه می کنند، اما کلیات به این صورت است که ما برای این مقاله آماده کرده ایم.

بدون در نظر گرفتن ترتیب قرار گیری زبانها، اکنون بیایید مهمترین زبانهای مورد استفاده را با هم مرور کنیم:

جاوا اسکریپت (Java Script)

JavaScript چیست

جاوا اسکریپت محبوب ترین زبان مورد استفاده در برنامه نویسی وب است و عمدتا برای برنامه نویسی صفحات وب با کار بر روی مرورگر استفاده می شد، جاوا اسکریپ یک زبان کلاینت ساید یا سمت کاربر است، اما اکنون به لطف کتابخانه Nodejs روی سرورها نیز کار می کند و می توان در برخی مواقع آن را زبان برنامه نویسی سرور ساید یا سمت سرور نیز خواند، اما بصورت مستقیم از خود JS استفاده نمی شود و پلتفرم ها و فریم ورک های سرور ساید با جاوا اسکریپت نوشته شده اند. تعداد زیادی چارچوب یا فریم ورک دیگر نیز وجود دارد که کار برنامه نویسان را تسهیل می کند.

شما می توانید بیشتر در مورد چگونگی جاوا اسکریپت و اینکه چگونه کار می کند و در چه فضاهایی از آن استفاده می شود در این مقاله بخوانید و یاد بگیرند.

طبق نظرسنجی از وب سایت معروف Stackoverflow، که شامل نظرسنجی با بیش از 64000 توسعه دهنده در 173 کشور جهان بود، حدود 62 درصد از توسعه دهندگان وب از برنامه های کاربردی خود از جاوا اسکریپت استفاده می کنند.

زبان سی شارپ (C#)

زبان برنامه نویسی سی شارپ (C#)

زبان برنامه نویسی سی شارپ (C# .NET) از زبان های اختصاصی شرکت Microsoft و از نوادگان دات نت، فریم ورک معروف مایکروسافت است. برخی دات نت را مانند node js بعنوان یک پلتفرم  عنوان می کنند. این زبان برنامه نویسی که از زبان های قدیمی و پخته این صنعت محسوب می شود نیز طرفداران زیادی دارد. قدرت زبان سی شارپ بی حد و اندازه است و عده ای فریم ورک ASP دات نت را ترمز این زبان قدرتمند می دانند، وگرنه از پس هر کاری بر می آید و در نسخه جدید دات نت کور نیز تقریبا وارد هر حوزه ای از علوم جدید مانند ماشین لرنینگ هم شده است.

سی شارپ یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و کاملا ساختار یافته است. مفاهیم شی گرایی به خوبی در C# قابل پیاده سازی است و از هر قانونی بصورت سفت و سخت پیروی می کند و دقیقا همان کاری که انتظارش را دارید برایتان انجام می دهد و نقاط ابهام و تاریکی که در برخی زبان های دیگر مانند جاوا اسکریپت یافت می شود در سی شارپ اصلا وجود ندارد.

زبان برنامه نویسی C# از امنیت فوق العاده ای برخوردار است و کارهای سطح پایین سیستم عاملی مانند مدیریت حافظه نیز در این زبان به خوبی قابل پیاده سازی می باشد. با همه این مزایا شاید به نظر بیاید که زبان سخت و ترسناکی باشد اما برعکس به شدت زبان شیرین و راحتی محسوب می شود و برای آموزش و یادگیری برنامه نویسی نیز این زبان مانند پایتون به علت سادگی در سینتکس کد نویسی، پیشنهاد اساتید این حوزه می باشد.

ربان پی اچ پی (PHP)

PHP چیست؟

زبان PHP یکی از زبان های سمت سرور (Server-Side) است، به این معنی که درخواست های کاربران را بر روی سرور پردازش می کند، با پایگاه داده ارتباط برقرار می کند و خروجی را به کاربر یا مرورگر باز می گرداند.

این زبان انعطاف پذیری بالایی دارد و متن باز (Open-source) است، بدین معنی که کد آن برای همه در دسترس است و انحصار یک شرکت خاص نیست.

PHP به لطف سیستم مدیریت محتوای معروف وردپرس (WordPress) که توسط 80٪ از 10 میلیون وب سایت ها در اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار محبوب و مشهور شده است.

وردپرس چیست؟ مزایا و معایب شنیدنی از WordPress

برخی از سایت های معروف مانند ویکی پدیا و فیس بوک از این زبان در ساخت خود استفاده می کنند.

فریم ورک (Frameworks) های زیادی وجود دارد که برنامه نویسی برنامه ها را در PHP تسهیل می کند، معروف ترین آنها فریم ورک لاراول (Laravel) است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد PHP، مقاله PHP چیست را در اینجا دنبال کنید .

سی ++ (C++)

سی پلاس پلاس یکی از زبانهای باستانی و قدیمی است که در سال 1983 به عنوان جایگزینی برای C تأسیس شد و از آن زمان محبوبیت زیادی پیدا کرد.

مایکروسافت ویندوز و گوگل کروم دو پروژه معروف هستند که با C++ ساخته شده اند و در واقع بیشتر محصولات Adobe، و بسیاری از وب سایت های آمازون با C ++ نوشته شده اند.

یادگیری C++ به شما امکان می دهد برنامه ها و بازی ها و نرم افزارهای تجاری را با بالاترین کارایی و کیفیت توسعه دهید.

زبان سی (C)

زبان C در سال 1972 تأسیس شد تا برنامه نویسان بتوانند روی سیستم UNIX کد بنویسند، و امروزه یکی از پرکاربردترین زبانهای برنامه نویسی است. از آنجا که این زبان در سطح ماشین است، یادگیری آن به شما امکان می دهد تا دقیقا بدانید چه اتفاقی می افتد. در برخورد با حافظه و سخت افزار سخت افزاری. زبان C تقریبا روی هر دستگاهی کار می کند.

Dropbox، eBay و Spotify همه از برنامه نویسی C استفاده می کنند و کل سیستم عامل لینوکس (Linux) با استفاده از زبان C نوشته شده است.

زبان جاوا (JAVA)

زبان برنامه نویسی جاوا چیست؟

جاوا یکی از کاربردی ترین زبان ها برای یادگیری است زیرا در ابتدا برای فراتر رفتن از پیچیدگی های C ++ طراحی شده بود. زبان JAVA بسیار محبوب است، اکثریت (90 درصد) شرکت های Fortune 500 از جاوا برای توسعه سیستم های پشتیبان و برنامه های رومیزی استفاده می کنند. می توان از آن در هر سیستم عامل استفاده کرد زیرا بر روی ماشین مجازی جاوا (Java Virtual Machine) یا JVM اجرا می شود.

جاوا با پیاده سازی مفهوم برنامه نویسی شی گرا (OOP) که در زبانهای مدرن از جمله C#، C ++، Perl، Python و PHP استفاده می می کنند، مشخص می شود. جاوا در درجه اول برای ایجاد برنامه های سمت سرور مانند طراحی وب سایت ها استفاده می شود.

جاوا همچنین در بازی های ویدئویی و برنامه های تلفن همراه نیز استفاده می شود.

زبان جاوا پرکاربردترین زبان در برنامه های تلفن همراه است و زبان اصلی برنامه نویسی سیستم عامل Google Android است و در برنامه نویسی اپلیکیشن های آن نیز بسیار محبوب است.

زبان پایتون (Python)

زبان برنامه نویسی پایتون

یادگیری پایتون آسان است زیرا زبانی سطح بالا می باشد که از OOP یا شیء گرایی بصورت کامل پشتیبانی می کند و متن باز است.

زبان برنامه نویسی پایتون چند منظوره است، از آن در برنامه نویسی برنامه های رومیزی، وب سایت، بازی ها و سایر موارد استفاده می شود.

این زبان برای مبتدیان برای یادگیری برنامه نویسی مناسب است، زیرا یادگیری آن آسان است و برای پروژه های کوچک و بزرگ بسیار مناسب می باشد، زیرا شامل کتابخانه هایی است که کار هر نرم افزاری را می توانند انجام دهند و پیاده سازی آن را تسهیل کنند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

Saeid

خیلی خوب بود ولی رک بگم نمیدونم کدوم زبون برنامه نویسی رو یاد بگیریم هرچی بیشتر میخونم بیشتر خراب میشه چیکار کنم

۱۴۰۰/۱۰/۲۴

یاماها سوما

محبوب فقط سی شارپ خدای شیئ گرایی و پیر تکنولوژی

۱۴۰۰/۹/۲۵

محمد امین

فقط جاوا اسکریپت میتونه لقب بهترین زبان برنامه نویسی رو بگیره چند سال دیگه هر کسی باید جاوا اسکریپت رو بلد باشه

۱۴۰۰/۹/۲۴

Raha

بسیار عالی با تشکر

۱۴۰۰/۹/۱۳

دیدگاه شما

ثبت