خانهوبلاگآموزش سئوسئو چیست و چرا باید سایتمان را سئو کنیم

آموزش سئو

۱۳۹۶/۷/۳۰
11910
سئو چیست و چرا باید سایتمان را سئو کنیم

سئو چیست و چرا باید سایتمان را سئو کنیم

کلمه SEO که مخفف Search Engine Optimization است، به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو می‌باشد. زمانی که شما در گوگل به‌دنبال یک موضوع خاص می‌گردید مشاهده می‌کنید که برخی از وب‌سایت‌ها در صفحات اولیه نمایش داده می‌شوند و رتبه بعضی دیگر در صفحات دوم و سوم و… قرار می‌گیرند.

قبل از اینکه با مفهوم سئو آشنا شوید و بدانید اصلا تعریف سئو چیست؟ ابتدا این پادکست را گوش دهید تا در اولین قدم با اصول سئو آشنا شوید.

سئو و بهینه‌سازی سایت در موتورهای جستجو

شاید بتوان گفت که تقریبا همه افرادی که با وب آشنایی هر چند کمی دارند، حداقل برای یک بار هم که شده واژه سئوSEO را شنیده‌اند. اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می‌‌شود که اکثر مردم برای رسیدن به مطلب یا محصول ‌مورد‌نظر خود، از موتورهای جستجو مثل گوگل استفاده می‌کنند. پس به‌عنوان مثال، گوگل یک موتور جستجو می‌باشد یا می‌توان گفت گوگل google یک موتور پاسخگوی سریع می‌باشد، یعنی محلی که شما برای جستجوی عبارت یا خرید یک محصول و … به‌آن مراجعه می‌کنید و موتور جستجوی گوگل در کمترین زمان مطالب مرتبط با جستجوی شما را از بین میلیون‌ها وب‌سایت به‌شما نمایش می‌دهد.

در این مقاله برای فهم بیشتر برخی از شما کاربران که ممکن است درباره سئو اطلاعات زیادی نداشته باشید، به‌جای واژه “ موتور جستجو ” ، از واژه “گوگل” که بزرگترین موتور جستجو در دنیاست استفاده می‌کنیم.

SEO چیست؟

کلمه SEO که مخفف Search Engine Optimization است، به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو می‌باشد. زمانی که شما در گوگل به‌دنبال یک موضوع خاص می‌گردید مشاهده می‌کنید که برخی از وب‌سایت‌ها در صفحات اولیه نمایش داده می‌شوند و رتبه بعضی دیگر در صفحات دوم و سوم و… قرار می‌گیرند. پس وب‌سایت‌هایی که در صفحه اول گوگل نمایش داده شده است یعنی اینکه گوگل از این وب‌سایت‌ها بیشتر خوشش می‌آید و برای آن‌ها امتیاز و رتبه بالاتری نسبت به بقیه سایت‌‌ها که در صفحات دورتر هستند قائل است و به بیانی دیگر این سایت‌ها که در رتبه بالاتری قرار گرفته‌اند برای گوگل بهینه‌تر بوده‌اند.

حالا باید علت این تفاوت را پیدا کنیم که چرا گوگل از این سایت‌ها بیشتر خوشش می‌آید و رتبه بالاتری را به آن‌ها می‌دهد؟

آن سایت‌‌ها چه تفاوتی با دیگر سایت‌ها داشته و دارای چه مزیتی می‌باشند که جزو سوگلی‌های گوگل می‌باشند؟

پس از بررسی این وب‌سایت‌های به‌اصطلاح سوگلی گوگل، خواهیم دید که هم با الگوریتم گوگل تطابق بیشتری دارند و هم از لحاظ فنی، محتوایی، گرافیک، رابط کاربری (UI/UX)، کیفیت محتوا، تعداد کاراکتر‌های موجود در صفحات، خیلی دیگر از شاخص‌ها و آیتم‌ها که درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد برتری دارند و به‌نوعی متفاوت هستند.


برای مطالعه درباره « الگوریتم مرغ مگس‌خوار | Hummingbird Algorithm » روی لینک مربوط به آن کلیک کنید.


پس باید در نظر بگیریم برای سئو یک سایت تمامی این المان‌ها از طرف گوگل بررسی می‌شود. شاید به خودتان بگویید چطور یک ربات مانند گوگل می‌تواند این‌ها را از لحاظ کیفیت بسنجد و تحلیل کند؟ باید بگویم امروزه با گذشت سال‌ها، تجربه گوگل نیز به حدی پیشرفت کرده است که شاید در حد یک انسان توانایی حد مسائل را دارد و می‌تواند خیلی از سایت‌هارا از دید کیفیت بررسی نماید. این آنالیزها و تحلیل محتوا همگی با ساختار هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) کار می‌کند که نتیجه توسعه تکنولوژی در سال‌های اخیر است.

پس ما باید با استفاده از ابزارهای مربوطه روی وب‌سایت‌مان عملیات و شاید تغییراتی انجام دهیم که سایت ما نیز مشابه این سایت‌ها شده و گوگل، سایت ما را هم در رتبه‌های بالاتر قرار دهد.

"برای سفارش و مشاوره جهت سئو سایت و دیده شدن در رتبه‌های بالای گوگل با پایدار تماس حاصل نمایید."

تعریف سئو (SEO) به زبان ساده

به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، عملیات و استاندارد‌سازی‌هایی که با هدف نزدیک کردن سایت با الگوریتم گوگل و ارتقای رتبه سایت‌‌مان در موتورهای جستجو (مثل گوگل) انجام می‌دهیم را سئو یا همان SEO می‌گویند. به‌بیانی دیگر، مفهوم سئو یعنی تولید کردن محتوایی که برای موتورهای جستجو جذاب و فریبنده هستند و می‌توانند کاربر را به هدف ‌مورد‌نظرشان نزدیک کنند مانند طراحی سایت املاک که به‌کلی شرایط زندگی و پیدا کردن ملک برای افراد را راحت‌تر نموده است.

بهینه‌سازی صفحات وب به‌این منظور است که شما در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل، بالاترین رتبه یا بیشترین امتیاز را داشته باشید. به این نکته نیز دقت کنید که برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مساله الزامی است که سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو قرار گیرد.

برای درک بهتر سئو به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید شما قصد خرید یک کفش را دارید و به محض احساس نیاز، افرادی که فروشنده کفش هستند را فرامیخوانید و همگی برای رفع نیاز شما صف می‌کشند. طبق آمار، عموم مردم همان فروشنده نفر اولی که در صف قرار دارد را برای بازدید نمونه کارها و محصولات انتخاب می‌کنند اما چگونه او به سر صف رسیده است؟ چه کسی این صف را چیدمان کرده است؟

گوگل مسئول چیدمان و نظم‌دهی به افراد این صف است. یکی از عوامل رسیدن به سر صف این است محتوای مرتبط و باکیفیت ارائه شود، نوع ارائه زیبا و مشتری‌پسند باشد، قیمت مناسبی را داشته باشد و مشتری به‌راحتی بتواندبا محصول یا فرد فروشنده (وب‌سایت) ارتباط برقرار کند. تمامی این معیارها، معیارهاییست که گوگل به‌عنوان ناظر و مجری از قبل مطرح کرده است و کسانی که قصد دارند در صف حضور پیدا کنند این معیارها را باید رعایت کنند. این مثال، مثالی ساده و ابتدایی برای درک چگونگی فعالیت گوگل بود اما قطعا فرایند سئو و گوگل بسیار پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. به‌طوری‌که برای قرارگیری در ابتدای صف، تخصصی به‌وجود آمده است که وظیفه این افراد نظم‌دهی و بهبود محتواست. این افراد کاملا در راستای معیارهای گوگل حرکت می‌کنند.

چرا SEO مهم است؟

به‌دلیل ورود جمعیت زیادی به عرصه وب و اینترنت، هر وب‌سایتی نسبت به کسب‌و‌کار خود، رقبایی دارد که برای کسب جایگاه برتر تلاش می‌کنند. حال در این رقابت تنگاتنگ، وب‌سایتی که به معیارهای گوگل نزدیک‌تر باشد و فعالیت بیشتری روی آن انجام بگیرد، توانایی رشد و توسعه‌ی بیشتری دارد. دلیل این اهمیت هم می‌تواند موارد زیر باشد:

  • ۹۱ در صد از کاربران اینترنت از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند.
  • هر دقیقه میلیون‌ها سرچ انجام می‌گردد.
  • پایدارترین روابط کاری با یک سرچ ساده شروع می‌شوند.
  • ۷۳ در صد معاملات آنلاین به‌وسیله موتورهای جستجو آغاز می‌شود.
  • سئو تاثیر عمیق‌تر و ماندگارتری نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی دارد.
  • بودجه‌ای که برای هزینه سئو درنظر گرفته می‌شود بسیار ارزان‌تر از بودجه برای تبلیغات است.
  • بازدهی سئو در طولانی‌مدت، بسیار درخشان‌تر از تبلیغات است.

تاثیر لینک‌سازی داخلی و خارجی بر سئو

پیشنهاد می‌کنیم برای درک تاثیر لینک‌سازی داخلی و بک لینک برای ارتقای رتبه در گوگل و همینطور موضوعاتی پیرامون L ink Juice و انواع لینک و اینکه چه تعداد لینک و یا بک لینک در یک مقاله باید داشته باشیم را در این مقاله بخوانید.

بازاریابی سئو چیست؟

ابتدا ببینیم تعریف بازاریابی دیجیتال چیست و سپس به بازاریابی سئو می‌پردازیم. منظور از بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) یعنی انجام کلیه فعالیت‌های بازاریابی با استفاده از ابزارهای دیجیتال و اینترنت. با در نظر گرفتن این تعریف، ایمیل مارکتینگ، سئو، گوگل ادز یا گوگل ادوردز (SEM)، تبلیغات بنری و کلیکی، تبلیغات نیتیو (Native) و ریتارگتینگ (Retargeting) و حتی اس‌ام‌اس مارکتینگ نیز جزو بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود.

بازاریابی سئو چیست؟

همان‌طور که در تعریف بازاریابی اینترنتی اشاره کردیم، یکی از همان ابزارهای دیجیتال یا اینترنتی که جهت بازاریابی در فضای آنلاین استفاده می‌شود، سئو یا بهینه‌سازی سایت در موتورهای جستجو است. بازاریابی سئو مزایای بسیار زیادی دارد، مانند:

  • صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های بازاریابی
  • کمک و سرعت بخشیدن به فرایند برندسازی یا برند
  • هدف قراردادن مشتری نهایی و کاربری که به‌دنبال محصول شماست

سئو را از چه زمانی شروع کنیم؟

سئو و بهینه‌سازی سایت در موتورهای جستجو یک فراینده پیوسته است که درست از لحظه قبل از طراحی وب‌سایت شروع می‌شود و تا هر زمانی که آن کسب‌و‌کار یا استارتاپ زنده است ادامه خواهد داشت.

وقتی صحبت از سئو و بهینه‌سازی سایت در موتورهای جستجو می‌باشد خیلی‌ها بر این باور هستند که پس از اینکه برای کسب‌و‌کار خود یک وب‌سایت طراحی کردند حالا می‌بایست وب‌سایت طراحی شده را به یک سئوکار یا شرکتی که پروژه سئو انجام می‌دهند بسپارند. معمولا سئو را در کلمات کلیدی گذاشتن می‌شناسند و تصورشان بر این است که می‌بایست چند کلمه کلیدی به سئو کار بدهند و سایت خود را در عرض 1 تا 2 ماه در صفحه اول گوگل در کلمات کلیدی ‌مورد‌نظر ببینند. البته باید بگوییم که خیلی هم بیراهه فکر نمی‌کنند چون متاسفانه خیلی از شرکت‌های طراحی سایت و سئو از این عدم آگاهی کارفرما‌ها و صاحبین وب‌سایت‌ها سوء استفاده کرده و از این طریق مبالغ سنگینی از کارفرما‌ها دریافت می‌کنند. اما درکل باید گفت چیزی که یک سئوی کارآمد و هدفمند نیاز دارد زمان است و نمی‌توان با هزینه‌های معمولی انتظار بازدهی سریع را داشت.

سئو تضمینی و ضمانت صفحه اول گوگل!

اگر یک جستجوی ساده در اینترنت داشته باشید خواهید دید در بیشتر شرکت‌های طراحی سایت یا شرکت‌های تبلیغاتی و دیجیتال مارکتینگ که سئو و بهینه‌سازی سایت نیز از خدمات کاریشان می‌باشد از عبارات مختلفی نظیر، عبارت “ما سئو تضمینی به‌شما ارائه می‌دهیم” و یا ”سفارش سئو تضمینی” یا “صفحه اول گوگل تضمینی” و عبارات مشابهی را تحت عناوین مختلف به‌کار می‌برند. درصورتی که ما در این مطلب می‌خواهیم این واقعیت را بازگو کنیم که:

  1. عبارت سئو تضمینی یک دروغ بزرگ است.
  2. انجام پروژه سئو اگر به‌صورت اصولی و حرفه‌ای آغاز شود، نقطه آغاز آن، از زمان قبل از طراحی سایت شروع می‌شود نه پس از اینکه وب‌سایت طراحی گردید.
  3. رشد و پیشرفت را می‌توان تضمین کرد اما رنک یک گوگل را اصلا! چراکه بستگی به رقبا و میزان سرچ حوزه کاری شما دارد.

تضمین رتبه و ضمانت جایگاه صفحه اول گوگل در قرارداد سئو از لحاظ حقوقی، فروش مال غیر محسوب می‌شود و این قرارداد سئو خلاف قانون می‌باشد.

طراحی سایت با زیرساخت سئو

برای تشریح این موضوع که عنوان کردیم (سئو سایت از زمان قبل از طراحی سایت شروع می‌شود) ابتدا باید منظورمان از طراحی سایت بر پایه سئو (SEO Base) را بازگو نماییم.

طراحی سایت بر پایه سئو چیست؟

طراحی سایت بر پایه سئو یا طراحی وب‌سایت سئو بیس (SEO Base) یعنی وب‌سایت شما از همان ابتدای کار، به‌نحوی برنامه‌نویسی و طراحی شود که اصول فنی سئو و زیرساخت‌های لازم را رعایت نماید.


مفهوم سئو کلاه سیاه و کلاه سفید چیست؟


یکی از مواردی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، جلب اعتماد موتور جستجو به سایت شما می‌باشد. برای مثال شرکت گوگل یک سری استاندارد‌هایی برای موتور جستجوی گوگل تدوین نموده که اگر وب‌سایت شما هر‌اندازه نزدیکتر به استاندارد‌های معرفی شده از طرف گوگل باشد، اعتماد گوگل نسبت به وب‌سایت شما و در پی آن امتیاز وب‌سایت شما نسبت به رقبا افزایش خواهد یافت. لازم به‌ذکر است که این استاندارد‌ها همه ساله در بازه‌های مشخصی از سال آپدیت یا بروز رسانی شده و توسط گوگل منتشر می‌شود که وب‌سایت شما نیز می‌بایست دائماً با این استانداردها تطبیق داده شده و مواردی که تغییر نموده ویا اضافه شده است در سایت شما لحاظ گردد. البته ابزارهایی وجود دارد که این اختلافات را به‌شما گزارش داده و شما را در صدد مواردی که شامل تغییر شده است راهنمایی می‌کند.

در انتها پیشنهاد می‌کنیم سئوی وب‌سایتتان را به‌صورت مستمر و هدفمند همراه با بقیه‌ی امور وب‌سایتتان پیش‌ ببرید و از آن سر باز نزنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
سید محمدرضا حسینی تبار

سید محمد رضای حسینی تبار نه تنها به عنوان مدیریت عامل بلکه به عنوان دلسوز و پشتیبان پایدار سامانه شناخته می‌شود. دقت به جزئیات، تعهد به بهبود مستمر و توجه به نیازهای مشتریان، از وی به عنوان یک رهبر متفاوت در دنیای فناوری و کسب‌وکار معرفی می‌شود. سید محمدرضا حسینی تبار با ذهنیتی بسیار خلاق، همیشه در تلاش است تا به رشد و توسعه‌ی پایدار سامانه و مشتریانش کمک کند. او نماینده‌ای است که علاوه بر مهارت‌های فنی، دارای احساسات نیکو و مشتاق به خلق تفاوت‌های بزرگ در صنعت فناوری و کسب‌وکار است.

نظرات کاربران

anonymous

هم کار سئو تون بیسته هم سایت ها که طراحی میکنید دمتون گرم خبر دارم که میگم...

۱۴۰۲/۱۲/۱۳

رضوان

مفهوم سئو الان نسبت به چند سال پیش به کلی تغییر کرده و در حال حاضر هرچی سایت کاربر پسند تر باشه یعنی بیشتر سئو شده

۱۴۰۰/۵/۹

epay724.com

سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین

۱۴۰۰/۳/۶

somaye moradali

سلام. منبع معتبری برای استانداردهای سئو وجود داره؟ که خود گوگل منتشر کرده باشه؟ کجا میتونم دسترسی داشته باشم؟ قطعا الگوریتم های گوگل یک داکیومنتی چیزی باید داشته باشه که کل دنیا رو درگیر خودش کرده. من سرچ کردم تو خود گوگل، به جایی نرسیدم. ممنون میشم بفرمایید و من رو از سر درگمی خارج کنید.

۱۴۰۰/۱/۲۱

zabanmehrpub

سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین

۱۳۹۹/۹/۲۲

مانلی

سلام تولید محتوا سئو شده چیه؟ چطور باید یک مقاله رو که مینویسیم سئو کنیم و از کجا باید بدونیم روی چه کلمات کلیدی کار کنیم که تعداد سرچش تو گوگل بالا باشه. ممنون از شما

۱۳۹۹/۸/۱۵

پایدار سامانه

سلام به شما دوست عزیز در مورد این موضوع که فرمودید بیشتر از سه تا لینک در یک صفحه خوبه یا خیر پیشنهاد میکنم مفهوم <a href="/post/external-links-internal-links" rel="noopener noreferrer" target="_blank">link juice </a>رو مطالعه بفرمایید، یک توضیح مختصری عرض میکنم امیدوارم جواب سوالتون رو بگیرید. هیچ قطعیت و یا قانون خاصی برای این موضوع و خیلی موضوعات مشابه در سئو وجود نداره و هیچ ارگان یا شخص نمیتونه به قطع بگه برای مثال تعداد کلمات کلیدی استفاده شده در یک صفحه از سایت باید ایکس عدد باشه و یا تعداد لینکی که تو یک صفحه باید بگذاریم باید ایکس تا باشه یا از ایکس تا بیشتر یا کمتر نباشه. قطعا در یک صفحه تعداد لینکها بهتره که نسبت به حجم محتوا از یک تعدادی بیشتر نباشه چون هر چقدر تعداد لینکها بیشتر بشه اعتبار اونها کاهش پیدا میکنه یا به بیانی اعتبار بین اون تعداد لینک پخش میشه ولی باید حجم محتوا رو نیز در نظر گرفت. یک مثال: شما محتوایی دارید در یک صفحه که پانصد کلمه میشه لذا به نظر میرسه احتمالا تعداد سه تا لینک میتونه مناسب باشه ولی ممکنه یک صفحه ای باشه که محتوای اون دوهزار کلمه هست پس تعداد شش لینک هم برای اون ممکنه مناسب یا حتی کم باشه. پس باید دقت کرد تعداد لینکها در یک صفحه بیش از اندازه نباشه و در لینک سازی زیاده روی نشه بجز زمانی که دیگه مجبور هستید باید لینکهایی رو داشته باشید که در این موارد خاص هیچ منعی نیست و مشکلی پیش نمیاد. تیجه گیری: در حال حاضر بهترین و موثر ترین کار برای ارتقای سئوی سایت و بهینه سازی سایت در موتور جستجوی گوگل اینه که خودتون رو جای کاربر ها بگذارید. در مورد کیفیت تولید محتوای سایت، وقتی در حال تولید محتوا هستید تصور کنید اگر شما بعنوان یک کاربر این محتوا رو مطالعه کنید آیا لذت بخش و یا مفید و کاربردی هست یا خیر؟ در مورد تکرار کلمات کلیدی نیز به همین شکل خودتون رو بگذارید جای کاربری که متن رو مطالعه میکنه آیا از تکرار کلمات خسته می شوید و آزار دهنده هست یا خیر؟ در حال حاضر در یک کلام میشه گفت الگوریتم گوگل بر اساس برآورده شدن نیاز کاربران و جستجو کننده ها طراحی و در حال بروز رسانی و ارتقا می باشد پس بهترین کار برای پیشترفت در سئو، رضایت کاربران است و موثر ترین راه برای ایجاد بک لینک چیزی نیست جز &#8221; تولید محتوای با کیفیت &#8221; . توصیه میکنم حتما مقاله تکنیک ها و روش های تولید محتوای باکیفیت رو در لینک زیر مطالعه بفرمایید: <a href="/post/high-quality-content" rel="nofollow ugc">/post/high-quality-content</a>

۱۳۹۸/۷/۱۶

دین و زندگی

سلام سپاس از این مطلبی نوشتید واقعا مفهوم سئو رو خیلی ساده بیان کردید و حتی تعریف سئو رو هم از بهترین تعاردیفه که در سایت های مخنلف نوشته شده ولی مبهم اکثرشون هست.

۱۳۹۸/۷/۱۵

محمد

سلام من شنیدم برای سئو کردن یک صفحه خاص در سایت، در مورد موضوع لینک بیلدینگ اگر تو یک صفحه ای بخوایم لینک سازی کنیم نباید بیشتر از ۳ تا لینک بدیم. میخوام بدونم نظر شما چیه؟ ۳تا لینک تو یک صفحه خوبه یا باید بیشتر بدیم. خواهش میکنم جواب بدید.

۱۳۹۸/۵/۱

فروشگاه اينترنتی

مقاله فدوشگاه اینترنتی دارای اطلاعات مختصر و مفیدی بود که نقطه اثر مثبت خود را به خوبی برجای گذاشت

۱۳۹۸/۴/۳۰

دیدگاه شما

ثبت