خانهوبلاگبازاریابی اینترنتیآموزش ساخت نقشه سایت یا سایت مپ XML Sitemap
۱۴۰۰/۱۲/۱
27810
آموزش ساخت نقشه سایت یا سایت مپ XML Sitemap

آموزش ساخت نقشه سایت یا سایت مپ XML Sitemap

ایجاد XML Sitemap: مزیت بزرگ سایت مپ xml این است که شما می توانید فراداده (metadata) ها را هم برای ارائه اطلاعات اضافه و فنی تر هر صفحه وب را داخل آن بگنجانید

ایجاد XML Sitemap: مزیت بزرگ سایت مپ xml این است که شما می توانید فراداده (metadata) ها را هم برای ارائه اطلاعات اضافه و فنی تر هر صفحه وب را داخل آن بگنجانید و آماده ارائه به ابزاری مانند ربات های گوگل کنید.

سایت مپ چیست؟

نقشه سایت طرحی از وب سایت شما است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا تمام محتوای وب سایت شما را پیدا کنند، بخزند و فهرست کنند. نقشه سایت همچنین به موتورهای جستجو می گوید که کدام صفحات در سایت شما مهم ترین هستند.


برای آشنایی بیشتر با نقشه سایت میتوانید به صقحه وبلاگ ما مراجعه فرمایید.


سایت مپ در سئو

نقشه سایت شما ممکن است به موتورهای جستجو بگوید به نظر شما چه صفحاتی در سایت شما مهمترین هستند، اما همچنان باید محتوای ارزشمند و بهینه شده برای موتورهای جستجو را ارائه دهید و کلمات کلیدی مرتبط را در عنوان و غیره قرار دهید. بنابراین در حالی که داشتن یک نقشه سایت و به‌روز به‌ویژه برای شیوه‌های خوب سئو مفید و حیاتی است.

موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ از نقشه سایت شما برای یافتن صفحات سایت شما استفاده می کنند. همانطور که گوگل میفرماید “اگر صفحات سایت شما به درستی پیوند داده شده باشند، خزنده های وب ما معمولا می توانند بیشتر سایت شما را کشف کنند.”

در این مقاله قصد داریم که مراحل ساخت سایت مپ یا نقشه سایت را با هم دنبال کنیم و از ابتدا، بودن هیچ پیش نیازی یک سایت مپ ایجاد کنیم و محتوای آن را مطابق با وب سایت خود که قبلا طراحی کرده ایم پر کنیم و از آن در معرفی به موتور های جستجو مثل گوگل یا بینگ استفاده نمائیم.

یک نقشه سایت ایجاد کنید

نقشه سایت در ورد پرس

اگر شما در از ورد پرس استفاده میکنید برای ساخت یک سایت مپ میتوانید از افزونه ورد پرس یک پلاگین دریافت نمایید. بنابراین هر زمانی که شما صفحه جدیدی به وب سایت خود اضافه میکنید (فرقی نمیکند این صفحه به صورت وبلاگ باشد و یا یک  صفحه محتوایی باشد) پیوندی به طور خودکار به فایل نقشه سایت شما اضافه می شود. (افزونه های زیادی در دسترس است مانند نقشه سایت Google xml)

نقشه سایت برای وب سایت

اگر از وردپرس استفاده نکنید چه؟

جای نگرانی نیست می توانید از یک ابزار تولید نقشه سایت شخص ثالث مانند XML-Sitemaps.com استفاده کنید. اینها یک فایل XML را بیرون می اندازند که می توانید به عنوان نقشه سایت خود از آن استفاده کنید.

چگونه نقش سایت ایجاد کنم

نقشه های سایت XML

در هر صورت، هنگامی که نقشه سایت شما ایجاد شد، توصیه می کنم به صورت دستی به آن نگاهی بیندازید.

نقشه سایت Backlinko XML

نقشه سایت شما معمولاً در site.com/sitemap.xml یافت می شود. اما بستگی به CMS شما و برنامه ای دارد که برای ایجاد نقشه سایت خود استفاده کرده اید

اگر همه چیز خوب به نظر می رسد، وقت آن است که نقشه سایت خود را به گوگل ارسال کنید.

نحوه ایجاد و استفاده از sitemap

مرحله 1:

یک فایل متنی را توسط notepad یا هر ویرایشگر متن دیگری که مد نظر دارید ایجاد کنید و نام آن را sitemap بگذارید و پسوند آن را نیز xml انتخاب کنید و فایل را ذخیره نمائید. در نهایت باید نام و پسوند فایل نقشه شما sitemap.xml باشد.

مرحله 2:

بعد باید به موتور جستجو بگوییم که نحوه کد گذاری سایت مپ چگونه است، برای این کار می توانید تکه کد زیر را به فایل اضافه کنید:

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>

<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″>

</urlset>

مرحله 3:

در این مرحله می بایست کلیه URL های مربوطه را اضافه کنیم. ما این کار را باید قبل از بسته شدن تگ urlset انجام دهیم. در زیر یک نمونه از ثبت URL را می توانید مشاهده نمائید. یعنی داخل بین تگ های urlset که باز و بسته شده اند باید به ازای هر صفحه یک تگ url داشته باشید و داخل هر url هم تگ های مختص آن را قرار دهید (نگران نباشید، در ادامه تمامی عناصر آن را مورد بررسی قرار می دهیم):

<url>

<loc>http://www.website.com/</loc>

<lastmod>2012-12-12</lastmod>

<changefreq>daily</changefreq>

<priority>1</priority>

</url>

تگ loc

برای لینک یا پیوند هر صفحه استفاده می شود. به سادگی نشانی اینترنتی صفحه مورد نظرتان را بین تگ های loc قرار دهید. loc به معنی location می باشد و منظور آدرس همان صفحه ای هست که می خواهید به سایت مپ اضافه کنید.

نکته: همین یک تگ برای هر url کافی است. در واقع همین تگ loc است که فقط اجباریست و باید حتما وارد کنید، تگ های دیگر را می توانید اصلا وارد نکنید و با وجود تگ loc داخل هر تگ url سایت مپ شما تکمیل است و مابقی تگ ها اختیاری هستند.

تگ lastmod

زمان آخرین بروزرسانی یا آخرین تغییر صفحه را ارائه می دهد. این تگ اختیاری است و در صورتی که این تاریخ را در اختیار ندارید اصلا این برچسب را اضافه نکنید


آموزش راه اندازی گوگل سرچ کنسول: آموزش راه اندازی سرچ کنسول سایت Google Search Console


تگ changefreq

همانطور که ممکن است حدس زده باشید، بازه ی فرکانس تغییر احتمالی صفحه وب را مشخص می کند، بعنوان مثال روزانه، هفتگی، سالانه و غیره. که می بایست با مغادیر مانند: hourly, daily, weekly, monthly, yearly پر شده باشد. مواظب باشید که برای مطالب آرشیو شده خود به هیچ وجه استفاده نکنید چون تغییری نخواهند داشت و سبب گمراهی موتور های جستجو می شود و ممکن است در بازه ی زمانی مشخص به صفحه سر بزنند و بیهوده باشد.

تگ priority

شما همچنین می توانید صفحات خاص خود را از طریق برچسب priority اولویت بندی کنید. مقادیر اولویت از 0.0 تا 1.0 متغیر می باشند (1.0 بسیار مهم است و هرچه این عدد به صفر نزدیک شود اولیت پایین تر را نشان می دهد) و بد نیست که بدانید اولویت پیش فرض صفحه 0.5 می باشد و در صورت عدم تعریف و مشخص کردن این تگ مقدار پیش فرض برای آن درنظر گرفته می شود.

قابل ذکر است که اعطای حداکثر اولویت به تمامی صفحات سایت مپ به شما کمکی نخواهد کرد، چون این مقادیر نسبی هستند و این مقادیر فقط برای تمایز بین صفحات وب سایت شما استفاده می شود. دلیل نمی شود صفحه ای که مقدار اولویت آن پایین انتخاب شده باشد توسط گوگل یا سایر موتور های جستجو بی اهمیت طلقی شود و این اولویت بندی را فقط برای تمایز اولویت بین کل صفحات سایت خودتان انجام می دهید.

برچسب loc اجباری است و برچسب های lastmod و changefreq و priority اختیاری می باشند.

مرحله 4:

اکنون که نقشه سایت را با جزئیات مورد نظر و مطلوب خود ایجاد کرده اید، وقت آن است که آن را در وب سایت خود آپلود کنید. این فایل حتما باید در دایرکتوری ریشه یا root وب سایت شما بارگذاری شود. یعنی بعد از آپلود می بایست از طریق این آدرس قابل دسترس باشد:

http://www.yoursite.com/sitemap.xml

بعنوان نمونه می توانید سایت مپ ساخته شده توسط ما را در آدرس زیر ببینید و از آن الگوبرداری کنید، حتی میتوانید همین فایبل سایت مپ را دانلود کنید و تغییرات خود را اعمال کنید و برای سایت خودتان استفاده کنید:

https://paydarsamane.com/sitemap.xml

نکات مهم در مورد ساخت نقشه سایت

  • تمام آدرس های اضافه شده در نقشه سایت باید در همان هاست میزبانی شده باشد. یعنی در سایت مپ خود از دامین های دیگر صفحه ای اضافه نکنید
  • حداکثر طول فیلد آدرس صفحه وب باید کمتر از 2048 کاراکتر باشد، که این مقدار کافی بنظر می رسد!
  • یک نقشه سایت می تواند حداکثر تعداد 50000 صفحه را شامل شود.
  • حداکثر اندازه فایل برای نقشه های سایت 50 مگابایت است.

سایت مپ ایندکس (Sitemap Index)

اگر نقشه سایت شما خیلی بزرگ است می توانید آن را به چند نقشه سایت تقسیم نمائید. در این صورت شما باید یک فایل Sitemap Index یا فهرست نقشه سایت ایجاد نمائید. همانطور که مشخص است اساسا مشابه یک نقشه سایت معمولی است، فقط برخی از تگ ها بصورت متفاوتی نامگذاری می شوند، که می توانید به این مثال نگاهی بیندازید و از آن الگو برداری کنید:

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>

<sitemapindex xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″>

<sitemap>

<loc>http://www.website.com/sitemap1.xml</loc>

</sitemap>

<sitemap>

<loc>http://www.website.com/sitemap2.xml</loc>

</sitemap>

</sitemapindex>

این فهرست نقشه سایت در عمل به دو مکان مجزا از طریق برچسب loc لینک می شود. از لحاظ تئوری یک فایل فهرست نقشه سایت می تواند به 50000 سایت مپ های مختلف پیوند داشته باشد.

دقت داشته باشید که در صورتی که سایت مپ شما بزرگ نیست زیر 50 هزار لینک دارد اصلا نیازی به ایجاد سایت مپ ایندکس ندارید و همه آدرس صفحات سایتتان را می توانید داخل یک فایل با نام sitemap.xml ایجاد نمائید که در بالا آموزش کامل ساخت موجود می باشد و این بخش آخر که مربوط به سایت مپ ایندکس است را صرف نظر کنید.

اعتبار سنجی و تائید نقشه سایت

ممکن است کدهایی که نوشته باشید دارای خطا باشند، یا ایراد تایپی در نام گذاری تگ ها و یا رعایت نکردن استاندارد های سایت مپ که در بالا عنوان شده بود. پس ایده خوبی است که یکبار قبل از انتشار و استفاده از نقشه سایت آن را تائید اعتبار کنید تا مطمئن شوید که فایل شما خطایی ندارد. بسیاری از وب سایت ها و ابزار های آنلاین وجود دارند که می توانید با آن ها فایل خود را اعتبار سنجی کنید. مانند www.xml-sitemaps.com

https://www.xml-sitemaps.com/validate-xml-sitemap.html

همچنین، شما می توانید از طریق گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) نقشه سایت XML خود را تست و اعتبار سنجی کنید. در پنل سرچ کنسول منویی با نام Sitemaps وجود دارد که می توانید نقشه سایت XML خود را به گوگل معرفی کنید، در حین ثبت سایت مپ اگر سایت مپ شما دارای خطا باشد گوگل به شما هشدار می دهد و خطای موجود را به شما نشان می دهد، در صورتی هم که هیج خطایی نداشته باشد به درستی ثبت می شود و به ایندکس گوگل در می آید که طی بازه های زمانی مشخصی (به صلاحدید خود گوگل) به سایت مپ شما سر می زند و لینک های جدید شما را Crawl می کند

گوگل سرچ کنسول ابزاری است که توسط گوگل ارائه شده است و از طریق آن می توانید اطلاعات وب سایت خود را برای گوگل معنی کنید و به گوگل کمک کنید تا با ساختار وب سایت شما بیشتر آشنا شود. البته اگر این کار را نکنید گوگل قطعا خودش با گشت و گزار و خزیدن در صفحات شما از همه چیز سر در می آورد اما مطمئن باشید که با ارائه این کمک ها به گوگل به سئو خود کمک کرده اید. جدا از بحث امتیاز های سئو، در اکانت سرچ کنسول ابزاری وجود دارد که اطلاعات مفیدی به شما می دهد که از دیدن آن ها حیرت زده می شوید.

اطلاع رسانی به موتور های جستجو

اکنون ما نقشه سایت را ایجاد کرده ایم و همچنین آن را اعتبار سنجی کرده ایم، اکنون زمان آن رسیده است که به موتور های جستجو آن را اعلام کنیم. می توانیم از طریق ابزار وب مستر موقعیت و آدرس آن را به گوگل و بینگ نشان دهیم.

برای گوگل: به اکانت گوگل سرچ کنسول خود وارد شوید و از منوی سمت چپ در زیر شاخه های Index گزینه Sitemaps را انتخاب نمائید. در سمت راست اگر دقت کنید گزینه ای برای اضافه کردن نقشه سایت وجود دارد با این عنوان Add a new sitemap که به سادگی می توانید آدرس نقشه سایت خود را وارد نمائید و دکمه Submit را بزنید.

مراحل ثبت سایت مپ در سرچ کنسول

مراحل ثبت سایت مپ در سرچ کنسول

و حالا در بینگ: وارد حساب وب مستر بینگ شوید. در منوی Configure My Site میتوانید گزینه Sitemaps را پیدا و انتخاب نمائید. در قسمت submit a sitemap آدرس و موقعیت نقشه سایت را وارد و ارسال نمائید. همین کار را از داشبورد هم می توانستید انجام بدهید، ابزارکی در داشبورد صفحه اصلی وجود دارد که در آنجا می توانید آدرس نقشه سایت را وارد و ارسال نمائید.

از سوی دیگر، شما می توانید معرفی نقشه سایت را به فایل robots.txt بسپارید و ادرس سایت مپ را درون فایل روبوتز وارد نمائید. تمام کاری که باید انجام دهید اضافه کردن یک خط به این فایل است، بعنوان مثال:

User-agent:*

Disallow:

Sitemap: https://paydarsamane.com/sitemap.xml

اگر شما چند نقشه سایت داشته باشید و فایل Sitemap Index ایجاد کرده باشید، دیگر نیازی نیست که نقشه های سایت خود را بصورت جداگانه وارد کنید. از شما بخاطر مطالعه این مطلب سپاسگزاریم با انتقاد و پیشنهاد در بخش نظر دهی پایین مقاله، ما را از ایرادات خود آگاه سازید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

لادن

خیلی سخته من که هیچی سر در نیاوردم چیکار کنم

۱۴۰۰/۱۰/۱۲

محمد عزتی

دم شما گرم. در مورد سایت مپ وردپرس خیلی مطلب بود ولی مطلب مثل شما فقط شما بودید چون سایت من وردپرسی نبود و کدنویسی شده بود ممنون

۱۴۰۰/۸/۲۴

طراحی سایت در تبریز

ممنون از توضیحات خوبتون

۱۴۰۰/۷/۸

سما

سلام ایجاد سایت مپ سخته؟ جزو وظایف تیم فنی هست یا سئوکار هم میتونه انجامش بده؟ سایت مپ رو تو سرچ کنسول چطور باید ثبت کنم ؟

۱۴۰۰/۲/۱۶

poopak

نقشه سایت واسه ایندکس شدن صفحات سایتم تو گوگل میخوام تو سرچ کنسول ثبت کنم مشکل دارم. من تو سرچ کنسول سایت مپ رو ثبت کردم. دقیقا همونجایی که زده Add a new sitemap آدرس لینک سایت مپ رو sitemap.xml بارگذاری کردم و گزینه ساب میت submit رو زدم ولی یک پیغام خطا میده General HTTP error بعد پیغام میده که Sitemap could not be read تو قسمت اول هم میزنه coudnt fetch تو ستون Discovered URLs هم عدد صفر رو انداخته یعنی انگار هیچ url رو نخونده. لطفا راهنمایی کنید.

۱۴۰۰/۱/۴

safarme.com

ممنون از توضیحاتی که دادید. ای کاش یه ابزاری هم برای چک کردن این فایل های xml معرفی میکردید. ممنون

۱۳۹۹/۷/۶

رحیمی

عالی بود. سپاس از شما و تیم تولید محتواتون. آیا برای تولید محتوا هم شما نیرو دارید و سفارش تولید محتوا قبول میکنید و قیمتش چقدره

۱۳۹۹/۵/۲۶

پایدار سامانه

سلام وقت شما بخیر پیامی که شما دریافت کردید معنیش این هست که موتور بینگ به فایل اعلامی شما دسترسی ندارد و برای آن قابل مشاهده نیست، بررسی بفرمایید شاید آدرس فایل سایت مپ را اشتباه وارد کردید، در فایل robots.txt هم سایت مپ که نوشتید وجود ندارد باید اصلاح کنید و آدرس سایت مپ اصلی خودتون را در robots.txt اضافه کنید پیشنهاد میکنم در مورد ساخت فایل robotx.txt مطالعه ای کنید و از ابتدا با دید درست یک فایل جدید ایجاد نمائید بجز آدرس سایت مپ برخی از موارد دیگر موجود در فایل فعلی شما مشکل دارد

۱۳۹۹/۳/۱۳

میلاد

با سلام مهندس جان خسته نباشید ممنون از اموزش خوبتون بنده همه مراحلو طی کردن نقشه کل سایتم با یاهست سئو تعیین کردم حالا تو سایت بینگ ثبت نام کردم و سایتو معرفی کردم وقتی نقشه سایتو ادد کردم تو استاتوس این خطا رو میده سایت بینگ میگه این مشکل هست **my-domain**/sitemap.xml 5/18/2020 0 5/18/2020 403 (Forbidden) ممنون میشم راهنمایی کنی عزیز منتظر پاسختن هست User-agent: * Disallow: /add-to-cart Allow: /wp-admin/ Allow: /wp-includes/ Allow: /wp-admin/admin-ajax.php Sitemap: **my-domain**/sitemap_location.xml قربان به اینم توجه کید روبوتز من درست نیس فک کنم اینو الکی زدم چجوری درستش کنم ادرس روبتز یادم نیس چون فایلشم تو روت هاست ایجاد نکردم

۱۳۹۹/۲/۳۰

Agahi90.iR

هوالرزاق با سلام تعداد صفحات سایت بیش از 10000 تا بود چگونه سایت مپ رو باید ساخت دستی که نمیشه برای سایت های asp.Net بعد باید از UTF8 هم پشتیبانی کنه همچین نرم افزار یا سایتی هست ؟ ممنون

۱۳۹۸/۱۰/۲۳

دیدگاه شما

ثبت