شرکت طراحی سایتوبلاگبازاریابی اینترنتیمفهوم نسخه بندی اسکیما یا Schema Versioning
مفهوم نسخه بندی اسکیما یا Schema Versioning

مفهوم نسخه بندی اسکیما یا Schema Versioning

نسخه بندی طرح واره دیتابیس یا Schema Versioning مفهوم جذابی است که در صورت رعایت نیازماندی‌ها و پیاده‌سازی خوب می‌تواند بسیار کارساز و مفید باشد، روشی است که تغییرات ساختاری اسکیمای دیتابیس را نگهداری می‌کند و امکان بازگشت به نسخه‌‌های پیشین را در دیتابیس برای شما فراهم خواهد کرد به گونه‌ای که بدون از دست دادن دیتا شما بتوانید به هر یک از نسخه‌‌های قبلی و یا بعدی تغییر داشته باشید و تمامی نسخه‌‌ها همیشه در دسترس باشند.

البته همیشه به این زیبایی نیست چون شما در نسخه‌‌ها مخلتف ممکن است امکاناتی در اختیار داشته باشید که در نسخه‌‌های پیشین موجود نبودند، پس تغییر به نسخه‌‌های پیشین مسلتزم حذف برخی از ساختار‌ها و حتی داده‌ها باشد. بعنوان مثال ممکن است فیلدی در دیتابیس اضافه کرده باشید برا نگهداری تاریخ درج یک رکورد که در صورت بازگشت به نسخه‌‌های پیشین هم این فیلد را از دست خواهید داد و تمامی اطلاعات مربوط به درج رکورد حذف خواهد شد.

اسکیما در دیتابیس

انوع مدل‌های Schema Versioning

در طول عمر و انجام Schema versioning سه حالت کلی ممکن است بوجود بیاید که جزء قرارداد‌ها و کنوانسیون‌های تغییر نسخه محسوب می‌شود:

MAJOR

شامل شکست ساختار (breaking schema) و تغییر داده‌ها (data changes) می‌شود که با آخرین نسخه کد‌های موجود ناسازگار است. مانند:

  • حذف کردن یک فیلد
  • حذف کردن یک جدول
  • تغییر نام ستون
  • کم کردن سایز یک ستون (ممکن است دیتا از دست داده شود)
  • تبدیل فیلد از String به CLOB، جایی که فیلد دارای سوابق زیادی است یا در DISTINCT یا GROUP BY استفاده شده باشد

MINOR

شامل تغییر ساختار و تغییر داده‌ها می‌باشد و در این حالت تغییر با آخرین نسخه کد موجود سازگار است. تغییرات معمولاً شامل پشتیبانی از قابلیت‌های جدید است. مانند:

  • اضافه کردن یک فیلد جدید
  • اضافه کردن یک جدول جدید

MICRO

شامل تغییرات ساختار و تغییر داده است بصورتی که با آخرین نسخه کد موجود سازگاری کامل دارد و هیچ تغییری احساس نمی‌شود. مانند:

  • تغییر سایز یک فیلد و در جهت بیشتر کردن فضای ذخیره سازی مثلا تغییر طول VARCHAR 100 به VARCHAR 1000
  • ایندکس گذاری بر روی یک ستون
  • تبدیل فیلد از String به CLOB، به شرطی که فیلد دارای سوابق کمی داشته باشد و در DISTINCT یا GROUP BY استفاده نشده باشد
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت