الگوریتم RankBrain

الگوریتم RankBrain

الگوریتم رنک برین یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل میباشد که نباید از آن به راحتی گذشت؛ بطور کلی کارکرد رنک برین بر اساس هوش مصنوعی میباشد.

الگوریتم RankBrain یکی از الگوریتم های گوگل است که بر پایه هوش مصنوعی کار می کند. هدف این الگوریتم کشف مفهوم مورد نظر کاربر و نمایش نتایج جستجو به شکل بهینه شده است. این الگوریتم بر اساس رفتار کاربر نتایج را بهینه سازی می کند. الگوریتم مرغ مگس خوار در سال ۲۰۱۳ نیز با همین ایده اعمال شد. الگوریتم های ابتدایی گوگل مثل پاندا، مرغ مگس خوار و پنگوئن بیشتر روی کلمات کلیدی و ارتباط آنها با عبارت جستجو شده کار می‌کردند. بنابراین اغلب وب مسترها با تکرار کلمات کلیدی در صفحات سعی می‌کردند رتبه خود را در نتایج جستجو بالا ببرند. این کار سبب نارضایتی کاربران می شد. بنابراین گوگل با الگوریتم رنک برین مفهوم مورد نظر کاربر را کشف می‌کند و صفحات متناسب با این مفهوم را به او نمایش می دهد. در ادامه با این الگوریتم و روش کار آن بیشتر آشنا می‌شویم.

آشنایی با الگوریتم RankBrain

الگوریتم RankBrain سال ۲۰۱۵ در تکمیل عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار ارائه شد. این الگوریتم بر اساس الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین طراحی شده است. در یادگیری ماشین کامپیوتر خودکار نحوه کار چیزی را می‌آموزد و نیازی به آموزش توسط انسان یا دادن یک برنامه دقیق  به آن نیست. در واقع موتور جستجوگر گوگل به کمک این الگوریتم دائم در حال آزمایش و یادگیری است. می‌تواند رفتار کاربران را تحلیل کند و نتایج جستجوی متناسب را برای او نمایش دهد.

روش عملکرد الگوریتم RankBrain

قبل از ظهور الگوریتم RankBrain گوگل با یک الگوریتم ثابت ریاضی جایگاه نتایج جستجو را تعیین می‌کرد. روند کار این الگوریتم همیشه ثابت بود. اما رنک برین به علت قابلیت یادگیری ماشین دائم در حال تغییر است و بنابراین نتایج جستجو بیشترین شباهت را با مفهوم مورد نظر کاربر دارد. این الگوریتم به علت یادگیری می تواند الگو های جدید را به خوبی تشخیص دهد. این الگوریتم از نظر تاثیر گذاری در رتبه بندی سایت ها, تعیین نتایج و پاسخ به کاربر در رده سوم قرار دارد.

الگوریتم RankBrain وقتی کلمه جدیدی را مشاهده می‌کند، درباره آن حدس میزند و آن را تفسیر می‌کند. به تاریخچه جستجوی کاربر، موقعیت مکانی و علایق گذشته او دقت می کند و بر اساس این فاکتورها نتایج جستجوی صفحه اول را رتبه بندی می کند. بعد از اینکه نتایج جستجو به کاربر نمایش داده شد الگوریتم بررسی می‌کند میزان رضایت کاربر در چه سطحی است. انتخاب‌های کاربر و مدت زمان حضور او در هر سایت توسط الگوریتم بررسی می‌شود. روزانه گوگل برای هزاران کاربر این فرایند را طی می‌کند و رتبه بندی سایت ها را بر این اساس تغییر می دهد.

الگوریتم رنک برین از مهم ترین الگوریتم های گوگل میباشد.

فاکتورهای مهم برای الگوریتم رنک برین

الگوریتم RankBrain در صفحات سایت به فاکتورهایی اهمیت می‌دهد که در سئوی سایت تاثیر گذار هستند. برای کسب رتبه بالا باید با این فاکتورها آشنا باشید.

اولین فاکتور مهم داشتن محتوای ارزشمند از نظر کاربر است، که پاسخگوی سوالات کاربر باشد. تعداد محتوای فراوان ملاک نیست، بلکه محتوا باید هدف محور باشد و نیاز کاربر را برطرف کند. هر چقدر مخاطب بیشتر تحت تاثیر محتوا قرار بگیرد و مدت زمان بیشتری در سایت بماند در رتبه بندی سایت موثر است.

فاکتور دوم بررسی عوامل موثر بر رضایت کاربر قبل از ورود به سایت است. گوگل به مواردی مثل سرعت لود بالای صفحه، واکنش گرا بودن سایت، کد نویسی صحیح و استاندارد، طراحی خوب که باعث رضایت کاربران می‌شود امتیاز می‌دهد.

فاکتور سوم میزان CTR یا نرخ کلیک یک سایت است. تعداد کلیک های انجام شده بر روی یک نتیجه وقتی بر تعداد کل جستجوها تقسیم شود، فاکتور CTR و نسبت کلیک به نمایش را مشخص می‌کند که در رتبه بندی سایت موثر است.

فاکتور چهارم زمان ماندن کاربر در صفحه است. هر چقدر کاربر زمان بیشتری را در یک سایت سپری کند جایگاه آن سایت از نظر رتبه سئو ارتقا می‌یابد.

فاکتور پنجم که از نظر الگوریتم RankBrain مهم است، بررسی میزان رضایت کاربران به صورت دوره‌ای است. در این فاکتور تعداد اشتراک‌گذاری، تعداد لینک های خارجی، نظرات درج شده و امتیازات کاربران بررسی می گردد. تعامل زیاد کاربران باعث کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو می شود.

فاکتور ششم نوع لینک سازی است. هر چقدر با یک انکرتکست مشخص به یک صفحه لینک سازی شود و مفهوم گرایی رعایت شده باشد باعث می شود سایت در نتایج جستجو جایگاه بهتری کسب کند. برای این منظور وب مسترها تلاش می‌کنند روی کلمات کلیدی طولانی‌ تمرکز کنند و لینک سازی انجام دهند. با این کار می توانند روی تک کلمه ها نیز رتبه کسب کنند.

فاکتور هفتم نوشتن محتوای ساده و قابل فهم برای  مخاطب است. داشتن عنوان خوب، طولانی بودن متن ها، داشتن alt برای تصاویر، شماره گذاری، استفاده از تگ های H1 تا H6، داشتن زیر عنوان های مناسب و غیره همه توسط الگوریتم امتیازدهی می‌شوند.

تاثیرات الگوریتم RankBrain در صفحه جستجو

  • اولین تاثیر الگوریتم RankBrain ایجاد قابلیت رتبه صفر است. وقتی کاربر سوالی را در باکس جستجو گوگل درج می کند، در صفحه نتایج یک باکس ظاهر می شود که جواب سوال را مرحله به مرحله بیان کرده است. این سایت به علت داشتن محتوای دقیق و اعتبار بالا حائز شرایط کسب این رتبه شده است.
  • دومین تاثیر جالب الگوریتم RankBrain قابلیت People Also Search for است. وقتی کاربر به یکی از صفحات نتایج وارد می شود و بعد از مدتی مجدد به صفحه اصلی جستجوی گوگل بر می گردد. یک باکس حاوی پیشنهادات مرتبط به او نمایش داده می شود. این بخش توسط الگوریتم رنک برین پر می شود. گوگل تشخیص داده کاربر از صفحه بازدید شده نتیجه لازم را دریافت نکرده، بنابراین این گزینه ها را که دقت بیشتری دارند به او پیشنهاد می‌دهد.
  • سومین مورد نمایش باکس people Also Ask برای کاربر است. وقتی کاربر یک سوال را جستجو می کند گوگل باکسی شامل سوال و پاسخ های کوتاه و یک لینک برای دریافت اطلاعات بیشتر به او نمایش می دهد. این باکس نیز توسط الگوریتم رنک برین تکمیل می‌شود.

جمع بندی نهایی

الگوریتم BERT نسخه تکمیل شده الگوریتم RankBrain است که در سال ۲۰۱۹ عرضه شد. این الگوریتم نیز با کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نتایج جستجو را بهینه سازی می کند. گوگل با کمک این نوع الگوریتم ها نتایجی مرتبط با نیاز کاربر به او نمایش می دهد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت