FAQ و مزایای آن چیست؟

FAQ و مزایای آن چیست؟

همانطور که گفته شد، این سیستم یک معامله برد برد است که در کمترین زمان و با بالاترین کیفیت، کاربر جواب سوال خود را می‌گیرد و همچنین برای پاسخگویی به سوالات متداول، بودجه و نیروی کار کمتری نیاز خواهد بود. معمولا در پایان این بخش راه‌های ارتباطی قرار خواهند گرفت تا در صورت عدم جواب‌گیری، کاربران می‌توانند به آن‌ها مراجعه کنند و جواب سوال خود را بگیرند. به این راه‌های ارتباطی در ادامه اشاره می‌کنیم.

FAQ و مزایای آن

ممکن است تاکنون با  کلمه اختصاری FAQ که در اکثر وبسایت‌ها وجود دارد، مواجه شده باشید. اما معنای آن چیست و استفاده از آن چه مزایا و معایبی دارد؟ آیا FAQ می‌تواند در ترافیک ارگانیک تاثیر ایجاد کند؟ در پایان این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا یک FAQ مناسب مربوط به کسب و کارتان و با محوریت سئو بنویسید.

FAQ چیست؟

این حروف، شکل مختصر شده‌ی عبارت Frequently Asked Questions است که به معنای «سوالات متداول» است که اکثر وبسایت‌ها از آن استفاده می‌کنند. این تکنیک، خلاصه‌ای از سوال و جواب‌های پرتکرار مشتریان، کاربران یا ارباب رجوعان مرتبط با  کسب و کار است که در صفحه‌ای از وبسایت قرار می‌گیرد و به منظور صرفه‌جویی در زمان کاربر و کاهش حداکثری میزان تعامل کاربر با وبسایت و بلعکس طراحی می‌شود. به زبان ساده‌تر، هنگامی که کاربر سوال خود را که قبلا جواب آن در صفحه FAQ ثبت شده است می‌گیرد، هم زحمت تماس گرفتن یا ارسال ایمیل برای گرفتن جواب را ندارد و هم صاحبان کسب و کار می‌توانند زمان خود را بهینه کنند.

چرا از FAQ استفاده می‌کنیم؟

همانطور که گفته شد، این سیستم یک معامله برد برد است که در کمترین زمان و با بالاترین کیفیت، کاربر جواب سوال خود را می‌گیرد و همچنین برای پاسخگویی به سوالات متداول، بودجه و نیروی کار کمتری نیاز خواهد بود. معمولا در پایان این بخش راه‌های ارتباطی قرار خواهند گرفت تا در صورت عدم جواب‌گیری، کاربران می‌توانند به آن‌ها مراجعه کنند و جواب سوال خود را بگیرند. به این راه‌های ارتباطی در ادامه اشاره می‌کنیم.

چه اطلاعاتی در FAQ قرارمی‌گیرد؟

صفحه FAQ معمولا شامل حداقل دو الی سه پاراگراف اطلاعات مرتبط به محصولات و خدمات وبسایت مثل نحوه و مدت ارسال، نحوه پاسخگویی، آدرس و تلفن شعب، امکان مرجوع کردن محصول، نحوه پرداخت، یا درمقیاس کسب و کار مثل نحوه همکاری، ایجاد شراکت، شبکه٬های اجتماعی و همچنین پاسخ‎هایی مربوط به مشکلات و شکایات مثل پیگیری محصولات یا شکایات، دریافت مشاوره، نقص کالا یا خدمت و موارد مشابه می‌شود. معمولا FAQ ها باید آن‌چنان کامل باشند که حداقل تماس میان کاربر و بیزینس شکل بگیرد.

اما در مواردی خاص، باید اطلاعات تماس دیگری مانند شماره تماس، آدرس محل کار و شعب، فکس، شبکه‌های اجتماعی، باکس ایمیل قرار گیرد تا در صورت جواب نگرفتن کاربر، از این راه‌ها استفاده نماید.

چگونه FAQ بنویسیم؟

برای نوشتن و طراحی یک FAQ مناسب و کاربردی، به تعدادی از نفرات آگاه از بیزینس و محصولات به منظور ایجاد یک «طوفان فکری» نیاز است. پس از گردآوری این گروه شروع به نوشتن تیترهایی از مقیاس بزرگ به کوچک می‌کنیم.

  • مثلا نام برند
  • کتگوری محصولات
  • محصولات
  • بلاگ

سپس در پایان طراحی لیست، به‌همراه دیگر همکاران، شروع به طراحی سوالات احتمالی در هر بخش می‌شویم. باید سعی کنید فقط سوالات متداول را در نظر بگیرید، و از مطرح کردن سوالات کم تکرار پرهیز کنید. در نهایت، شروع به پاسخ دادن تک تک سوالات کنید. پیشنهاد می‌شود جواب سوالات به زبان ساده و کوتاه، اما کامل بیان شود تا تمامی انتظارات کاربر را برآورده کند.

همچنین بهتر است جواب‌ها را در قالب کادرها یا آیتم‌های تعاملی در نظر بگیرید، تا کاربر را ترغیب کند به جای ایجاد تماس یا ارسال ایمیل، به مطالعه صفحه FAQ ادامه دهد.

تاثیر FAQ بر روی سئو وب‌سایت

وظیفه‌ی سئو، هدایت ترافیک ارگانیک (Organic Traffic) از موتور جستجو (Search Engine) به وب‌سایت است.(مقاله سئو چیست را می توانید مطالعه فرمایید) پس قطعا تعداد کاربرانی که ترجیح می‌دهند سوالات خود را سرچ کنند کم نیست. پس می‌توان با طراحی سوالات هوشمندانه ودقیق و ارائه‌ی پاسخ‌های کاربردی و مرتبط، از صفحه‌ی FAQ خود ترافیک خوبی دریافت کرد. به طور مثال، کاربری درباره وب‌سایت شما سرچ می‌کند:

ساعت کاری فلان برند شعبه‌ی فلان، از آنجایی که کاربر سوال منحصر به برند شما را سرچ کرده، شما می‌توانید با انتشار جواب سوال، او را به به وب‌سایت خود هدایت کنید. پس برای یک FAQ مناسب و سئو محور، نیاز به تحقیق و تحلیل سوالات احتمالی مشتریان و مراجعین خود دارید.

پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله‌ی «سئو با دست خالی، بدون آموزش و بدون دانش فنی» را مطالعه کنید.

سخن پایانی

ایجاد یک FAQ مناسب، لازمه‌ی هر وب‌سایت یا رسانه‌ای است و ایجاد آن به بهینه‌سازی زمان، هزینه و حوصله‌ی طرفین کمک می‌کند. برای دریافت مشاوره سئو با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
فرهاد افشار

دوستدار بیزنس، سئو، تکنولوژی، گوگل و تمام متعلقات آن! در جایگاه متخصص سئو، افتخار همکاری با تیم قدرتمند پایدار سامانه را دارم و راه ارتباطی من با شما، مقالاتیست که سعی می‌کنم با زبانی ساده و کلماتی همه‌فهم، بنویسم.

دیدگاه شما

ثبت