شرکت طراحی سایتوبلاگافزایش فروشGrowth Hacker یا هکر رشد کیست؟
Growth Hacker یا هکر رشد کیست؟

Growth Hacker یا هکر رشد کیست؟

واژه هکر رشد توسط شان الیس (Sean Ellis) در سال ۲۰۱۰ ابداع شد. شان به استارتاپ‌های زیادی کمک کرد تا رشد باورنکردنی را تجربه کنند. شهرت او از زمانی آغاز شد که به دره سیلیکون (Silicon Valley) رفت، درست زمانی که بیشتر شرکت ها در مرحله ای بودند که نیاز به رشد کاربرانشان داشتند و...

هکر رشد کیست؟

هکر رشد یه مفهوم جدید در حوزه استارتاپ‌هاس که به دلیل تازگیش تعبیرهای اشتباه زیادی در موردش شکل گرفته. تعبیرهایی مثل:

آیا هکر رشد همون بازاریابه اما در یه لباس دیگه؟

آیا یه واژه‌ی جنجالیه برای بالا بردن نرخ حقوق متخصصین؟

یا شاید یه امکان جدید هست ویژه محصولات اینترنتی؟

اجازه بدین داستان پیدایش هک رشد و هکر رشد رو از ابتدا براتون تعریف کنم ولی قبل از اون حتما به پادکست کوتاه زیر گوش کنید تا با مفهوم هک رشد آشنا شید و بعد از اینکه فهمیدید هک رشد چیست؟ به سراغ هکر رشد برویم.

تاریخچه هکر رشد

واژه هکر رشد توسط شان الیس (Sean Ellis) در سال ۲۰۱۰ ابداع شد. شان به استارتاپ‌های زیادی کمک کرد تا رشد باورنکردنی‌ رو تجربه کنند. شهرت او از زمانی آغاز شد که به دره سیلیکون (Silicon Valley) رفت، درست زمانی که بیشتر شرکت‌ها در مرحله ای بودند که نیاز به رشد کاربرانشان داشتند.

البته پایین بودن هزینه خدمات او در مقایسه با بازاریابان حرفه‌ای عامل دیگر موفقیت و محبوبیتش بود.

شان با ورودش به هر استارتاپ خیلی سریع سیستم فروش و فرآیندهای سازمانی رو تغییر می‌داد و با کمک تکنیک‌های ساده و کم‌هزینه، موتور رشد اون استارتاپ‌ رو روشن می‌کرد و بعد از مرتب شدن کارها به دنبال شخصی بود تا کلید و مسئولیت ادامه کار رو به دست او بسپاره و با خیال راحت اونجا‌ رو ترک کنه. مشکل، پیدا کردن این فرد مناسب بود!

چرا بازرایاب‌ها برای استارتاپ‌ها مناسب نبودند؟

بازاریاب‌های سنتی در حوزه‌های زیادی مهارت داشتند اما به‌درد دوران آغازین رشد استارتاپ‌ها نمی‌خوردند. در مرحله نخست شکل‌گیری و رشد استارتاپ‌ها، نیاز به تشکیل و مدیریت تیم بازاریابی و یا مدیریت فروشندگان بیرونی نمی‌باشد و حتی در دوره آغازین یک استارتاپ یا کسب وکار، تدوین برنامه استراتژیک بازارایابی و خیلی چیزهای دیگری که بازاریاب‌ها اون‌ها رو لیست می‌کنند هم جزو نیاز اولیه آنها نیست.

هکر رشد (Growth Hacker) کیست؟

هکر رشد جایگزین بازاریاب نیست و کار بازاریابی رو بهتر از او انجام نمی‌ده. هکر رشد با بازاریاب تفاوت‌های زیادی ‌داره. شان الیس در مقاله خود این‌طور هکر رشد‌ رو تعریف می‌کنه:

«هکر رشد شخصی است که جهت فعالیت‌هایش همواره در راستای رشد است، درست مثل قطب‌نما که همیشه به سمت شمال نشانه می‌رود.»

اهمیت هکر رشد در استارتاپ‌ها

هر چیزی که هکر رشد انجام می‌ده با شاخص تاثیرگذاری بر میزان رشد سنجیده می‌شه. به نظرتون آیا این شخص موقعیت مهم و کلیدی در یه استارتاپ نداره؟ وجود چنین شخصی برای رشد پایدار یه استارتاپ اهمیت زیادی داره. کسی که می‌تونه ارزش‌های کلید و مزیت‌های رقابتی برای شما ایجاد کنه. همچنین زمانی که قصد دارید عواملی که در رشد استارتاپ به طور مستقیم موثر نیستند‌ رو شناسایی و کنار بگذارید، یه هکر رشد یا حتی یکی از کارمندان خودتون که مهارت کافی در زمینه رشد بدست آورده خیلی راحت‌تر و سریع‌تر از یه بازاریاب می‌تونه این کار رو برای شما انجام دهد.


افزایش ترافیک سایت با تکنیک‌های سئو 2022-2023 مطابق با الگوریتم جدید گوگل


تمام تصمیمات هکر رشد در جهت رشد گرفته می‌شود. هر استراتژی یا تاکتیک و یا ابتکاری که به‌خرج می‌دهد به امید رشد بیشتر است. رشد، مثل خورشیدیه که هکر رشد حول آن می‌چرخه. البته بازاریابان سنتی هم به رشد توجه دارند اما نه با این تمرکز و شدت! دقت کنید که قدرت هکر رشد در شدت تمرکزش، در انتخاب تنها یک هدف و نادیده گرفتن سایر مسائل دیگر به جز رشد است. به همین خاطره که موفق می‌شه به مهم‌ترین نیاز دوران آغازین یه استارتاپ، یعنی رشد پاسخ بده.

تمرکز دقیق روی مقوله رشد موجب ظهور ابزارها، تکنیک‌ها و شیوه‌های متنوع ویژه رشد شده که در بازاریابی با این قدرت وجود نداره. به همین خاطر با گذشت زمان تمایز بیشتری بین هکر رشد و بازاریاب شکل گرفته است.

ویژگی مشترک هکرهای رشد، پذیرفتن مسئولیت مخاطره‌آمیز رشد سازمان شماست. هکر رشد واقعی اشتیاق شدیدی برای متصل کردن بیزینس شما به بازار هدفتون داره. او باید با قدرت خلاقیتش یه راه منحصربه‌فرد برای رشد استارتاپ شما کشف کنه. علاوه بر اون باید بتونه تکنیک‌های تثبیت شده سایر شرکت‌ها و رقبا که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند رو شناسایی و تست کنه و به صورت بهینه‌شده برای بیزنس شما به‌کار بگیره.

اگه قصد راه‌اندازی یک استارتاپ دارید قطعا برای اجرا و پیاده‌سازی اون یکی از امور مهم و کلیدی، طراحی وب‌سایت است که باید این کار رو به شرکتی بسپارید که تجربه‌های مختلفی از طراحی وب‌سایت برای استارتاپ‌ها رو داشته باشه چون باید بهترین مشاوره‌ها و توصیه‌هایی که در عمل و اجرای یک استارتاپ باهاش مواجه می‌شید رو بهتون منتقل کنه؛ لذا حتما توصیه می‌کنیم قبل از ساخت سایت در انتخاب شرکت مورد نظر تحقیق کنید و حتما نمونه کارهاشون رو بررسی کنید. یکی از این موارد که می‌تونه بهتون کمک کنه همین هکر رشد هست که طراح سایت و برنامه‌نویسان می‌تونن کمک خوبی رو در این زمینه انجام بدن.


طراحی سایت اولین گام برای بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ


یه هکر رشد کاردان همچنین باید در پروسه هک رشد بتونه ایده‌ها و تکنیک‌ها‌ رو اولویت‌بندی کنه و اونا رو مورد تست و ارزیابی قرار بده و درنهایت با تحلیل آماری مناسب مشخص کنه که کدام محرک رشد رو باید حذف و کدام رو باید نگه داشت. هرچه سریع‌تر بتونید یه هکر رشد برای استارتاپ خودتون پیدا کنید، احتمال بیشتری ‌داره که زودتر به راه‌های قابل‌توسعه تکرارپذیر در مقیاس منطقه‌ای یا جهانی برای کسب و کارتون دست پیدا کنید.

سخن آخر

هکر رشد می‌‌تونه یک تیم پایدار داشته باشد و در تیم خود طراحان وب‌سایت و یا برنامه‌نویسان خبره‌ای داشته باشد. در عصر امروز که تمامی دنیا بر روی تکنولوژی پایه‌گذاری شده است هکر رشد باید تمامی مواردی که به تکنولوژی مربوط می‌‌شه رو داشته باشه و یا با اون آشنایی داشته باشه. صرفا دادن مشاوره‌ی خالی برای یک بیزینسی که نیاز به رشد ‌داره کارآمد نخواهد بود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
سید محمدرضا حسینی تبار

سید محمد رضای حسینی تبار نه تنها به عنوان مدیریت عامل بلکه به عنوان دلسوز و پشتیبان پایدار سامانه شناخته می‌شود. دقت به جزئیات، تعهد به بهبود مستمر و توجه به نیازهای مشتریان، از وی به عنوان یک رهبر متفاوت در دنیای فناوری و کسب‌وکار معرفی می‌شود. سید محمدرضا حسینی تبار با ذهنیتی بسیار خلاق، همیشه در تلاش است تا به رشد و توسعه‌ی پایدار سامانه و مشتریانش کمک کند. او نماینده‌ای است که علاوه بر مهارت‌های فنی، دارای احساسات نیکو و مشتاق به خلق تفاوت‌های بزرگ در صنعت فناوری و کسب‌وکار است.

دیدگاه شما

ثبت