شرکت طراحی سایتوبلاگآموزش سئوالگوریتم کافئین چیست و چه کاربردی دارد؟
الگوریتم کافئین چیست و چه کاربردی دارد؟

الگوریتم کافئین چیست و چه کاربردی دارد؟

الگوریتم کافئین سال ۲۰۱۰ توسط گوگل به کار گرفته شد. هدف اصلی از کاربرد این الگوریتم بالا بردن سرعت جستجوی کاربران بود. در کنار این هدف جستجوی عبارت محور نیز تقویت شد

الگوریتم کافئین

الگوریتم کافئین سال ۲۰۱۰ توسط گوگل به کار گرفته شد. هدف اصلی از کاربرد این الگوریتم بالا بردن سرعت جستجوی کاربران بود. در کنار این هدف جستجوی عبارت محور نیز تقویت شد. گوگل از زمان شروع به کار در سال ۲۰۱۰ از روش ربات های خزنده جهت ایندکس کردن سایت ها استفاده می کرد. با پیشرفت فناوری و زیاد شدن تعداد وبسایت ها نیاز بود روش جدید و سریع تری برای ایندکس اعمال شود. الگوریتم کافئین با هدف ایندکس کردن سریع وب سایت ها تولید و به کار گرفته شد. مزایای به کارگیری این الگوریتم شامل افزایش سرعت پیدا کردن نتایج کاربران، افزایش حجم ایندکس صفحات، نمایش نتایج با مطابقت بیشتر می باشد.

آشنایی با فرایند ایندکس

الگوریتم کافئین برای تسریع ایندکس صفحات توسط گوگل به کار رفت. بنابراین ابتدا با فرآیند ایندکس گوگل آشنا می شویم. بعد از بارگزاری یک سایت در بستر اینترنت گوگل با کمک ربات های خزنده از صفحات این سایت بازدید می‌کند. سپس بر اساس کلمات کلیدی که در صفحات سایت و محتوا ها به کار رفته است، همچنین بر اساس لینک های داخلی و خارجی که در صفحات سایت وجود دارند صفحه را ایندکس می کند.

در واقع گوگل محتوای صفحات سایت را در خود ذخیره می کند. در صورتی که کاربری اطلاعاتی مشابه با محتوای سایت را سرچ کند، گوگل بر اساس پایگاه داده ایندکس های خود صفحات مرتبط را به کاربر پیشنهاد می‌دهد. هر چقدر صفحه در سرچ گوگل دارای سئو بالاتری باشد در صفحات اول جستجو نمایش داده می شود. بنابراین احتمال کلیک کاربر و بازدید از صفحه بیشتر می‌شود. در پایگاه داده گوگل اطلاعات ایندکس یک سایت در قالب یک جدول دو ستونه ذخیره می شود. در یک ستون کلید و در دیگری آدرس سایت ذخیره می شود.

آشنایی با فرایند ایندکس الگوریتم گوگل کافئین

الگوریتم های گوگل

این الگوریتم یکی از بهترین الگوریتم های گوگل محسوب می شود، چرا که نه تنها باعث می شود سرعت ایندکس صفحات بالا برورد بلکه بتعث می شود که سرعت به نتیجه رسیدن کاربران در جستجو نیز بالا برود. اما گوگل الگوریتم های دیگری با نتایج مختلف ارائه داده است که به شرح زیر می باشد.

  • کافئین (Caffeine - 2010)
  • پاندا (Panda - 2011)
  • پنگوئن (Penguin - 2012)
  • ونیز (Venice - 2012)
  • دزد دریایی (Pirate - 2012)
  • مرغ مگس خوار (Hummingbird - 2013)
  • کبوتر (Pigeon - 2013)
  • الگوریتم HTTPS/SSL (2014)
  • الگوریتم Mobilegeddon (2015)
  • الگوریتم RankBrain (2015)
  • الگوریتم Possum (2016)
  • الگوریتم Intrusive Interstitials Update (2017)
  • الگوریتم به‌روزرسانی سرعت صفحه موبایل (Mobile Page Speed Update - 2018)
  • الگوریتم Medic (2018)
  • الگوریتم BERT (2019)

روش کار گوگل و الگوریتم ها

الگوریتم کافئین و بقیه الگوریتم های به کار رفته در گوگل با هدف جلب رضایت کاربر طراحی می‌شوند. الگوریتم‌ها مدیران سایت ها را وادار می‌کنند که بین عنوان و محتوای سایت خود ارتباط و همسویی ایجاد کنند. گوگل سعی می کند بعد از جستجوی کلیدواژه ها توسط کاربران سایت های مرتبط را نمایش دهد. متخصصین سئو نیز جهت بالا بردن بازدید سایت ها به بررسی نقاط ضعف و قوت یک سایت می‌پردازند. با تغییر در محتوای سایت جهت حفظ رتبه سئو لازم است گوگل این تغییرات اعمال شده در محتوا را شناسایی کند.

قبلا با هر تغییر در محتوا، فرآیند ایندکس گوگل توسط ربات های خزنده بسیار زمان‌بر بود. ایندکس به فرایند ثبت محتوای به روز رسانی شده در موتور جستجوی گوگل گفته می‌شود. در این روش به علت سرعت پایین فرایند ایندکس بعد از جستجوی کاربر صفحات قدیمی به او نمایش داده می شد. ایندکس به شیوه قدیمی سه عیب کلی و مهم داشت. اولین عیب تفاوت قائل شدن بین صفحات یک سایت بود. عیب دوم سرعت کم ایندکس بود. عیب سوم ایندکس صرفا بر اساس محتوای متنی بود و تصاویر، ویدئو و سایر محتواهای سایت در نظر گرفته نمی شد.

جهت بالا رفتن سرعت ایندکس گوگل از الگوریتم کافئین استفاده شد. این الگوریتم دائم صفحات سایت ها را رصد می‌کند و با هر تغییر در محتوا سریع عملیات ایندکس را انجام می‌دهد. بنابراین دائم پایگاه داده موتور جستجوگر گوگل به روز رسانی می شود. با هر سرچ کاربر سایت هایی که مطابقت بیشتری دارند و به روز تر هستند اول لیست جستجو ظاهر می شوند. هر چقدر موارد سئو در یک سایت بیشتر رعایت شده باشند، آن سایت در نتایج جستجوی گوگل زودتر ظاهر می شود.

روش کار گوگل و الگوریتم های گوگل

عملکرد الگوریتم کافئین

سال آغاز شروع فعالیت گوگل یعنی ۱۹۹۸ سایت های اینترنتی بسیار کم بودند. به مرور زمان رشد سریع چشمگیر وب سایت ها و کاربران گوگل را وادار کرد روش جدیدی برای ایندکس صفحات وب سایت ها پیدا کند. الگوریتم کافئین که در سال ۲۰۱۰ در گوگل به کار گرفته شد تاثیرات زیادی در سرعت ایندکس و حجم ذخیره سازی داشت. وب سایت ها علاوه بر متن دارای تصاویر، ویدئو، لینک و ... هستند. روش ایندکس به شیوه قدیمی بیشتر بر پایه محتوای متنی بود، بنابراین پاسخگویی عصر امروز نبود. این الگوریتم کمک کرد انواع محتوای به کار رفته در وب سایت ها را بتوان در کمترین زمان ایندکس کرد.

مزایای به کارگیری الگوریتم کافئین

اولین مزیت مهم کاربرد الگوریتم کافئین بالا رفتن سرعت ایندکس است. روش ایندکس قدیمی گوگل به کمک ربات های خزنده بسیار کند بود. ربات ها سایت و محتوای آن را در یک پروسه طولانی بررسی می‌کردند و آن را در لیست سایت های ایندکس شده قرار می‌دادند. با ظهور و به کارگیری الگوریتم کافئین در کمترین زمان ممکن ربات های خزنده یک سایت و محتوای آن را ایندکس می کنند.

دومین مزیت الگوریتم کافئین بالا رفتن ظرفیت ذخیره سازی پایگاه داده گوگل است. بالا رفتن قدرت ذخیره سازی و انعطاف پذیر شدن گوگل با کمک این الگوریتم باعث تاثیر در سئو سایت ها شده است. به کمک این الگوریتم علاوه بر محتوای متنی انواع ویدیو، تصاویر، اخبار و ... که در یک صفحه سایت وجود دارند نیز در فرایند ایندکس ذخیره می شوند. این ذخیره سازی با محتوای مختلف در کمترین زمان ممکن رخ می‌دهد.

سومین مزیت این الگوریتم بالا رفتن رتبه سایت هایی است که محتوای تازه و پربار بیشتری منتشر می‌کنند. با بالا رفتن سرعت ایندکس سایت هایی که دائم درحال به روزرسانی اطلاعات هستند سریع رصد می شوند و در نتایج جستجوی گوگل قرار می گیرند و سئوی آنها بالا می‌رود.

مزایای به کارگیری الگوریتم کافئین

جمع‌بندی نهایی

الگوریتم کافئین به علت بالا بردن سرعت ایندکس صفحات، امکان جستجوی معنایی در عبارات را برای کاربران در مقیاس بزرگی فراهم نمود. نتایج جستجوی یک کلید واژه بعد از راه اندازی و به کارگیری این الگوریتم بسیار متناسب تر با نظر کاربر است. سرعت بالای ایندکس کمک می‌کند نرخ به روزرسانی صفحات بسیار بالا باشد و کاربر به صفحات با محتوای جدیدتر دسترسی پیدا کند. این الگوریتم تأثیر منفی بر هیچ کدام از سایت های موجود نداشته است. کاربران قادرند سایت های خود را با کمک به روز رسانی محتوا سریعتر ایندکس کنند و در لیست جستجوی گوگل قرار بگیرند. بنابراین هدف نهایی الگوریتم کافئین بهبود نتایج جستجوی گوگل با کمک بهبود در فرایند ایندکس است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت