خانهوبلاگآموزش سئوتاثیر هاست بر سئو سایت چیست؟

آموزش سئو

۱۳۹۶/۱۱/۵
6310
تاثیر هاست بر سئو سایت چیست؟

تاثیر هاست بر سئو سایت چیست؟

به زبان انگلیسی Host به معنی میزبان است و به یک محیط مجازی میگویند که بر روی یک سرور برای یک وب سایت آماده شده است, ممکن است بر روی یک سرور 1 یا 10 و یا 100 وب سایت و حتی بیشتر میزبانی شود که تعداد سایت های روی هر سرور به قدرت پردازنده و فضای سرور و همچنین رم و یا به میزان استفاده هر کدام از وب سایت ها از این منابع بستگی دارد...

در این مقاله قصد داریم در مورد انتخاب هاست (Host) یا به اصطلاح میزبانی وب‌سایت شما، برای بهبود سئو سایت و نحوه و تاثیر آن را بر روی سئو بررسی نمائیم.

قطعا شما که این مقاله را مطالعه می‌کنید درباره هاست و همچنین سئو اطلاعات کافی دارید ولی در ابتدا در حد چند خط خیلی ساده معنی و مفهوم هاست و سئو را برای عزیزانی که اطلاع کافی ندارند بازگو میکنیم.

هاست (Host) چیست؟

به زبان انگلیسی Host به معنی میزبان است و به یک محیط مجازی می‌گویند که بر روی یک سرور برای یک وب‌سایت آماده شده است, ممکن است بر روی یک سرور 1 یا 10 و یا 100 وب‌سایت و حتی بیشتر میزبانی شود که تعداد سایت‌های روی هر سرور به قدرت پردازنده و فضای سرور و همچنین رم و یا به میزان استفاده هر کدام از وب‌سایت‌ها از این منابع بستگی دارد.

همین سرور به یک برنامه مدیریتی نیاز هم دارد که مدیر هر سایت به طور مستقل بتواند وب‌سایت خود را مدیریت کند که به صورت کلی شامل فضای وب‌سایت (Storage)، پایگاه داده (Database)، ایمیل ها و تنظیمات می‌باشد و برای سرورهایی که از سیستم عامل لینوکس استفاده می‌کنند cPanel یکی از معروف‌ترین نرم‌افزار در این زمینه می‌باشد که امکانات زیادی به کاربر می‌دهد. تمامی فایل‌های یک وب‌سایت مثل تصاویر، ویدئو، فایل‌های اسکریپتی و … بر روی فضای هاست قرار می‌گیرد. برای اطلاعات جامع‌تر درباره چیستی و چگونگی هاست، مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

سئو (SEO) چیست؟

معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine Optimization است، بهینه‌سازی موتور جستجو می‌باشد. SEO یعنی تولید کردن صفحاتی که برای موتورهای جستجو (مثل گوگل، یاهو، بینگ و …) جالب و فریبنده هستند. بهینه‌سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. برای اینکه به‌طور کامل با مفهوم سئو آشنا شوید حتما مقاله سئو چیست را بخوانید.

ارتباط هاست و سئو

حالا که تا حدودی با مفهوم هاست و سئو آشنا شدید به موضوع اصلی مقاله یعنی تاثیر هاست یا میزبانی بر سئو می‌پردازیم. آموزش سئو سرفصل‌های زیادی را می‌طلبد که این موضوع از اصول پایه و زیربنایی آموزش سئو خواهد بود که هر وب‌مستری باید آن را بداند. جدا از بحث آموزش سئو این اصول در مدیریت مطلوب یک وب‌سایت کمکتان می‌کند.

انتخاب میزبانی مناسب برای سایت اهمیت زیادی دارد و دانستن پارامتر‌های موثر یک هاست خوب کمک شایانی به موضوع بهبود رتبه‌بندی سایت در گوگل و دیگر موتور‌های جستجوگر می‌کند. بعد از طراحی‌سایت، انتخاب یک هاست مناسب و تولید محتوا برای سئو، تمام کاری است که باید انجام دهید.

هاستینگ یا میزبانی وب‌سایت شما در واقع تاثیر مثبت مستقیمی روی سئو سایت شما ندارد و می‌توان گفت که در صورت عدم رعایت یک سری موارد که مربوط به هاست و سرور می‌شود سئو سایت شما ضعیف می‌شود. البته موارد زیادی هستند که در بهینه‌سازی می‌بایست تغییرات را مستقیم روی هاست اعمال کنید و نتیجه مطلوب بگیرید، به عبارت دیگر می‌توان گفت میزبانی سایت ابزاری برای پیاده‌سازی سئو بهتر است.

پارامتر‌های مهم در انتخاب هاست

سرعت

تقریبا مهم‌ترین و اصلی‌ترین پارامتر، سرعت سایت است! همین سرعت به عوامل متعددی بستگی دارد که ما در اینجا به عواملی مانند برنامه نویسی وب‌سایت و طراحی سایت که بهینه بودن آن تاثیر زیادی دارد و خیلی موارد بیشتری که مربوط به میزبانی و هاست نیستند کاری نداریم.

سرعت سایت

تاثیر سرعت سایت بر سئو

سرعت سرور تاثیر مستقیمی بر سرعت سایت شما دارد، نه به این معنی که صرفا سخت افزار قوی مثل RAM یا CPU داشته باشید، سرور سریع مستلزم مورد توجه قرار دادن فاکتور‌های زیادی مثل کانکشن سرعت بالا، پهنای باند مناسب سرور، تعداد سایت پشتیبانی شده هر سرور و از تعداد مهم‌تر بار‌ترافیک کنترل شده کل سایت‌ها و موارد بی‌شمار دیگری خواهد بود.

به‌عنوان مثال سروری با صد سایت سبک با بازدید روزانه چند کاربر برای هر سایت، شاید بهینه‌تر باشد از سروری که ۲ سایت سنگین پر‌ترافیک را مدیریت میکند و شما سومین سایت آن سرور باشید. این افتخار ندارد که سرور شما فقط ۳ سایت را مدیریت می‌کند.

اگر می‌خواهید سرعت وب‌سایت خود را بسنجید حتماً مقاله معرفی سه ابزار تست سرعت وب‌سایت شما را مطالعه کنید.

موقعیت مکانی

مکان فیزیکی سرور هم تاثیر زیادی بر سرعت دارد. اگر غالب کاربران سایت شما ایرانی باشند بهتر است سروری ایرانی انتخاب کنید. فاصله جغرافیایی بین بازدیدکنندگان و وب سرور هرچقدر کمتر باشد سرعت دسترسی به داده‌ها و سرعت لود سایت بالا‌تر خواهد بود.

موقعی که صحبت از موقیت سرور می شود بیشتر کشور میزبان مدنظر است که سایت شما در ایران میزبانی شود و یا در سرور های خارج از ایران هاست شده باشد، طبیعتا اگر اکثر بازدید کنندگان سایت شما ایرانی هستند، با اینترنت های ایرانی و ارتباط یا سرور ایرانی سرعت بسیار بالاتر و تجربه مناسب تری رقم خواهد خورد.

تاثیر موقعیت سرور بر سئو

تاثیر موقعیت سرور بر سئو

این پارامتر را به راحتی با انجام چند Ping ساده می‌توانید درک کنید. از یک سایت با سرور ایرانی پینگ بگیرید و چند پینگ از سایت‌هایی با مسافت‌های دورتر مثلا چین، آلمان و یک سرور آمریکایی را آزمایش کنید، زمان بازگشت پینگ جواب دقیق شما را خواهد داد.

آپ‌تایم

مهم‌ترین وظیفه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاست آپ‌تایم است، یعنی سرور همیشه روشن و در دسترس باشد.

آپ‌تایم یا پایداری به مدت زمان در دسترس بودن یا به اصطلاح بالا بودن سایت آپ‌تایم سایت یا سرور می‌گویند. در حقیقت آپ‌تایم توانایی سرور را در اداره و اجرای وب‌سایت نشان می‌دهد. آپ‌تایم پاین لطمه زیادی به سئو سایت می‌زند. جدا از اینکه بازدیدکنندگان را از دست می‌دهید، گوگل را هم ناامید می‌کنید و شاید از لیست پیشنهادش خارج شوید.

نقش آپتایم بر سئو

نقش آپ‌تایم بر سئو

آپ‌تایم  سایت (Uptime Site) و آپ‌تایم سرور (Uptime Server) گرچه با هم درگیرند اما تفاوت دارند. آپ‌تایم سرور معمولا به‌صورت ماهانه محاسبه و مشخص می‌شود که مثلا از 30 روز که می‌شود 720 ساعت، سرور شما چند ساعت در دسترس است. یعنی اگر در ماه بنا به دلایلی مانند تعویض سخت افزار یا خطاهای احتمالی شبکه‌ایسرور شما چند ساعت از دسترس خارج شود به آپ‌تایم 100% لطمه می‌زند. معمولا آپ‌تایم 99% را قابل قبول می‌دانند و پایداری کمتر از 98% ضعیف بشمار می‌رود. آپ‌تایم 99% یعنی اینکه در ماه حدودا 7 ساعت سایت شما از دسترس خارج است.

اما آپ‌تایم سایت (Uptime Site) یک پله عقب‌تر است و ممکن است در صورت برقرار و پایدار بودن سرور شما وب‌سایت شما مشکلی داشته باشد و بالا نیاید. مواردی مثل خطای برنامه‌نویسی یا عدم توانایی لود شدن در صورت بار ترافیکی سنگین و غیره. که در صورت بروز این موارد آپ‌تایم سایت شما کم می‌شود و چیزی که در نهایت مهم است آپ‌تایم سایت خواهد بود.

امنیت

تامین امنیت وب‌سایت و سرور از ملزومات است، شما موظف هستید امنیت سایت خود را تامین کنید و در واقعیت این امر بدیهی سودی برای سئو سایت شما ندارد و در صورت عدم آن متوجه ضرر خواهید شد.

پس سعی کنید حداقل موارد امنیت وب‌سایت را بشناسید و در تغییر تنظیماتی از هاست که مربوط به امنیت می‌شود هوشیارانه عمل کنید، چون درست عمل کردن در بحث امنیت وظیفه است و عدم توجه به آن شاید گران تمام شود. مثلا یک مجوز (permission) ساده می‌تواند برای شما دردسر ساز شود.

نقش امنیت سایت در سئو

نقش امنیت سایت در سئو

این نکته را هم درنظر داشته باشید که تامین 100% امنیت وب‌سایت را نمی‌توانید به تنهایی مدیریت کنید. قسمتی از تامین امنیت مربوط می‌شود به شرکت میزبانی وب شما که شما حتی به آن دسترسی هم ندارید.

به‌عنوان مثال، اینکه شخصی بر روی سرور اشتراکی هاستی در اختیار دارد در واقع کاربر محلی یا Local آن سرور محسوب می‌شود و با بازدیدکنندگان و کاربران سایت حق دسترسی‌های متفاوتی دارد و اگر علم و دانش امنیت و شبکه‌ای هم داشته باشد یک قدم به سایت شما که بر روی همان سرور اشتراکی هستید نزدیک‌تر می‌شود. مگر آنکه متخصصین شبکه آن سرور فکر همه‌جا را کرده باشند و اجازه دسترسی هر کاربر فقط در محدوده‌ی همان هاست و همان وب‌سایت محدود شده باشد.

و بسیاری موارد دیگر که در بحث امنیت و شبکه که در صورت عدم علم به آن‌ها مورد سو استفاده قرار میگیرند. پس باید از لحاظ امنیتی هم شرکت میزبان وب‌سایت شما از درجه اهمیت زیادی برخوردار باشد.


آیا می‌دانید ومپ سرور (WAMP) چیست؟


IP هاست یا سرور

اول به این نکته توجه داشته باشید که شما از هاست اشتراکی استفاده میکنید و یا سرور اختصاصی دارید، هاست‌های اشتراکی همزمان تعدادی سایت را بر روی یک سرور و آی‌پی مشترک مدیریت می‌کنند و سرور اختصاصی مخصوص یک یا چند سایت مرتبط با هم خواهد بود. اگر از هاست اشتراکی استفاده کنید این نگرانی وجود دارد که IP سرور شما در لیست سیاه گوگل و دیگر موتور‌های جستجو قرار بگیرد و شما را به‌عنوان اسپم بشناسد، اگر دیگر سایت‌های روی سرور شما آلوده باشند و اقدام به انتشار ویروس یا اسپم کرده باشند به ضرر شما هم تمام می‌شود.

نقش هاست در سئو سایت

سخن پایانی

حال که این موارد را می‌شناسید، وضعیت فعلی هاست و سرور خود را بررسی نمائید و ببینید موقعیت فعلی شما مناسب است یا نیاز به مهاجرت دارید و باید میزبانی سایت خود را تعویض کنید.

البته ده‌ها مورد دیگر هستند که مربوط به تنظیمات سرور و هاست شما هستند که می‌توانند به بهبود سئو سایت شما کمک کنند و تاثیر زیادی داشته باشند، اما به خوب و بد بودن هاست و سرور شما ارتباطی ندارند و باید این تنظیمات را خوداتان مدیریت کنید.

مانند کنترل ریدایرکت‌های انواع آدرسدهی که آدرس صفحات با www و بدون www و یا پروتوکل https که مطالب و صفحات شما در چند آدرس پخش نشوند که به ضرر شما خواهد شد و گوگل برای هر آدرس اعتبار دهی مجزا انجام خواهد داد و ایندکس‌های شما پخش خواهد شد و یا تنظیمات مربوط به gzip که صفحات و ریسورس‌های (Resources) شما را فشرده یا کامپرس میکند که حجم تبادل و سرعت لود وب‌سایت شما را افزایش می‌دهد. همچنین استفاده از شبکه تحویل محتوا یا همان CDN و موارد مشابه دیگری هم هستند که ما در این مقاله قصد ورود به آن‌ها را نداریم.

از اینکه این مقاله را مطالعه فرمودید از شما سپاسگزاریم. لطفا با ارسال نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود، ما را در ارائه بهتر مطالب پایدار بلاگ یاری فرمایید. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم مقاله مربوط به « http چیست؟ » را مطالعه نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

ساندویچ پانل

میشه در مورد تغییر هاست توضیح بدید؟

۱۳۹۸/۷/۱۰

rasol

واقعا هاست بد و ضعیف سئو رو نابود می کنه

۱۳۹۸/۵/۱۳

میزبانی وب

ببخشید منبع تاثیر هاست بر سئو رو لطف می کنید ؟

۱۳۹۷/۱۲/۱۲

رسول امینی

سئو چقدر پیچیده هست باید روی هاست هم تاثیر میذاره

۱۳۹۷/۶/۲۸

محتوا و مطالبی که به اشتراک میزارید بسیار آموزنده ست

۱۳۹۷/۶/۱۸

پایدار سامانه

با سلام سوال بسیار ظریف و حساسی پرسیدید و در یک جمله نمیشه بهش جواب داد. پیشنهاد می کنم مقاله <a href="https://blog.paydarsamane.com/post/impact-of-a-dedicated-ip-address">تاثیر آی پی اختصاصی در سئو سایت</a> را مطالعه بفرمائید و در این مقاله بصورت کامل و دقیق در مورد تمامی مزایا و معایب هاست اشتراکی و داشتن IP مشترک با سایر سایت ها توضیحاتی داده شده است. موفق و پیروز باشید

۱۳۹۷/۶/۴

ایزو

محتوا و مطالبی که به اشتراک میزارید بسیار آموزنده ست

۱۳۹۷/۳/۹

gift

سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه براتون بشه

۱۳۹۷/۳/۵

chatha

سلام اگر همزمان روی یک سرور دو سایت باشه و یکی قوی و دیگری ضعیف روی اورتوریتی و قدرت سایت قوی اثر منفی خواهد داشت یا خیر

۱۳۹۷/۳/۳

safar

سپاسگزارم از وبسایت عالیتون .. طاعات و عباداتتون قبول درگاه حق تعالی

۱۳۹۷/۳/۱

دیدگاه شما

ثبت