خانهخدماتطراحی و توسعه نرم افزار

طراحی و توسعه نرم افزار

طراحی نرم افزار اختصاصی و سفارشی.

مجموعه‌ای که طراحی نرم افزار را زیر بنای رشد سازمان و توسعه تیم خود میداند.

برای سفارش و دریافت مشاوره
طراحی و توسعه نرم افزار

فرآیند طراحی و توسعه نرم‌افزار از نگاه پایدار سامانه

فرایند تولید نرم‌افزار که با عنوان «چرخهٔ حیات تولید نرم‌افزار» نیز شناخته می‌شود، ساختاری است که روی توسعه و تولید محصولات نرم‌افزاری اعمال می‌شود. عبارت‌های مشابهی چون «چرخهٔ حیات نرم‌افزار» و «فرآیند نرم‌افزار» در این رابطه استفاده می‌شود. قبل از اینکه بدانید نرم افزار چگونه ساخته می شود باید با اصول اولیه طراحی نرم افزار، مراحل پیاده سازی نرم افزار، روش های توصیف نرم افزار و پروژه ‌های طراحی شده آشنا شوید.

مراحل چرخه تولید نرم افزار اختصاصی

برخی عنوان می‌کنند که «طرح چرخهٔ حیات» یک عبارت بسیار عمومی بوده و «فرآیند تولید نرم‌افزار» عبارت تخصصی‌تر است. برای مثال خیلی از فرآیندهای تولید نرم‌افزار ویژه‌ای هستند که خود زیر مجموعه "چرخهٔ حیات حلزونی" به شمار می‌روند.

  • نرم افزار چگونه ساخته می شود؟
  • تحلیل و طراحی سیستم های نرم افزاری
  • برنامه ریزی و امکان سنجی
  • پیاده‌سازی، آزمون و مستندسازی

برنامه ریزی و امکان سنجی

نرم افزار چگونه ساخته می شود؟

از مهمترین کارها در تولید نرم‌افزار استخراج نیازمندیها یا تحلیل نیازمندی‌ها و روش‌های تحلیل و طراحی نرم افزار است. مشتریان عمومی با اصول اولیه طراحی نرم افزار آشنا نیستند و معمولاً تصور مفهومی، انتزاعی و مبهمی از نتیجه‌نهایی خواسته‌هایشان دارند و نمی‌دانند به درستی نرم‌افزار مورد نظرشان چه کاری باید انجام دهد. کافیست بدانید که مراحل طراحی و ساخت یک وسیله و در نهایت طراحی سیستم چیست. در این مرحله نیازمندی‌های ناتمام، پیچیده و مبهم، و حتی متضاد توسط مهندسان نرم‌افزار ماهر شناسایی می‌شوند. در این برهه تکه نرم‌افزارهای آماده، تجربه‌شده و فعال ممکن است برای پایین آوردن ریسک (و مشکلات) نیازمندی‌ها کمک کنند. نخست نیازمندی‌های عمومی از کاربران جمع‌آوری شده و دامنه توسعه و تولید نرم افزار که باید تولید شود شناسایی و تحلیل می‌شود، سپس مستندات بصورت شفاف نوشته می‌شوند. معمولاً به این مستند، مستند دامنه یا محدوده سامانه اطلاق می‌شود.

پیاده‌سازی، آزمون و مستندسازی

پیاده‌سازی، آن قسمت از فرآیند تولید نرم‌افزار به شمار می‌رود که مهندسان نرم‌افزار در دنیای واقعی تمام کدهای پروژه را می‌نویسند و به قول معروف برنامه‌نویسی می‌کنند. آزمون نرم‌افزار بخش لاینفک و مهم از فرآیند تولید نرم‌افزار است. این قسمت از فرآیندها کمک می‌کند تا مشکلات سامانه بصورت سریع شناسایی شوند. مستندسازی در تمام مراحل پروژه چون طراحی داخلی نرم‌افزار برای تعیین اهداف سیستم، نگهداری آینده و ارتقاء و بهبود سامانه هرچند پروژه پایان یافته باشد انجام می‌شود. همچنین ممکن است این مستندسازی شامل نوشتن ساختار تکه‌های برنامه ظاهر برنامه‌کاربردی داخلی وخارجی هم باشند. این مطلب خیلی مهم است که همه چیز پروژه مستندسازی شود.

استقرار و نگهداری سامانه

استقرار و تحویل سامانه پس از اینکه آزمون مناسب را گذراند و برای انتشار، فروش یا هر نوع توزیع برای محیط کار نهایی تأیید شد انجام خواهد شد. آموزش نرم‌افزار و پشتیبانی خیلی مهم است و خیلی از تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها اهمیت آن را درک نمی‌کنند. مهم نیست که چقدر زمان و برنامه‌ریزی توسط تیم تولید و توسعه نرم‌افزار برای ایجاد نرم‌افزار مصرف کرده‌اند اگر در آخر کار کاربری در سازمان نباشد تا از نرم‌افزار استفاده کند. مردم معمولاً در برابر تغییرات مقاومت نشان می‌دهند و از ماجراجویی در محیط ناآشنا اجتناب می‌کنند، برای همین در فاز استقرار این خیلی مهم است کلاس‌های آموزشی برای کاربران جدیدِ نرم‌افزار گذاشته شود. نگهداری و ارتقای نرم‌افزاری برای پوشش، مسائل پوشش داده‌نشده یا نیازمندی‌های تازه‌ای که ممکن است بوجود آیند مدت خیلی زیادی حتی بیشتر از زمان اولیه تولید نرم‌افزار زمان بگیرد. این مرحله ممکن است نیاز باشد تا کدهای برنامه‌نویسی تازه‌ای که در طراحی اصلی برنامه نیز دیده نشده اضافه شود تا مسائل و مشکلات دیده‌نشده حل شوند یا ممکن است کاربر درخواست عملیات اصلی دیگری کند و برنامه‌نویسی‌های تازه‌ای برای برآورده کردن نیازهای جدید انجام گیرد. اگر هزینه کار فاز نگهداری از ۲۵ درصد هزینه فاز قبلی (پیاده‌سازی) بیشتر باشد، این احتمال وجود دارد که کیفیت کلی فاز قبلی خیلی ضعیف بوده باشد. در این صورت مدیران پروژه باید گزینهٔ ایجاد مجدد سامانه (یا بخشی از سامانه) را قبل از اینکه هزینه‌های نگهداری غیر قابل کنترل شود را مطرح کنند.

نمونه نرم افزارهای اختصاصی و سفارشی

شرکت پایدار سامانه ارکیده با سالها تجربه در زمینه طراحی، پیاده سازی و نگهداری سامانه های نرم افزاری، خدماتی به شرح ذیل را ارائه می دهد:

  1. نرم‌افزارهای کاربردی و تخصصی به سفارش مشتری
  2. نرم‌افزارهای مدیریتی و صنعتی به سفارش مشتری
  3. نرم‌افزارهای تحت وب
  4. سیستم‌های اتوماسیون اداری
  5. سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)
  6. سیستم‌های مدیریت محتوا وآرشیو موضوعی اطلاعات
  7. وب سایت‌های اینترنتی سازمانی، شرکتی و شخصی
  8. پورتال‌های سازمانی جهت کاربرد در مراکز مختلف
  9. سیستم‌های دریافت و پرداخت الکترونیکی
  10. سیستم‌های مبتنی بر تجارت الکترونیک
  11. انواع فروشگاه‌های الکترونیکی و خرید اینترنتی
  12. نرم افزارها مخصوص موبایل

برای ما پیام ارسال کنید

بیایید درباره وب سایت شما صحبت کنیم

نام و نام خانوادگی
تفن
ایمیل
نام برند
اطلاعات بیشتر در رابطه با نیازتان را برای ما بنویسید