شرکت طراحی سایتوبلاگراه اندازی سایتآشنایی با انواع معماری نرم افزارهای تحت وب
آشنایی با انواع معماری نرم افزارهای تحت وب

آشنایی با انواع معماری نرم افزارهای تحت وب

معماری نرم افزار های تحت وب یا وب سایت ها را می توان از جوانب و زوایا مختلف مورد بررسی قرار داد که هر کدام از دید و حوزه خاصی به موضوع نگاه می کنند

معماری نرم افزار از ارکان اصلی و مهم هر نرم افزار می باشد، اینکه ساختار تقسیم بندی اجزای هر نرم افزار، راه های برقراری ارتباط میان بخش های نرم افزار، روش های برقراری ارتباط با بانک اطلاعاتی، تبادل داده های نرم افزار میان کابر و حق دسترسی ها و بسیاری موارد دیگر که هسته اصلی هر فریم ورک را تشکیل می دهند را معماری نرم افزار می گویند، وب فریم ورک ها نیز از معماری های معروف سازمان یافته ای استفاده می کنند که همین معماری موجب برتری برخی از آن ها می باشد، در زیر با نام برخی از معماری های فریم ورک های تحت وب آشنا خواهید شد.


مطالب مرتبط و پیشنهادی:

1. فریمورک چیست؟

2. وب فریم ورک چیست؟


معماری وب فریم ورک ها

معماری نرم افزار های تحت وب یا وب سایت ها را می توان از جوانب و زوایا مختلف مورد بررسی قرار داد که هر کدام از دید و حوزه خاصی به موضوع نگاه می کنند و ممکن است یک وب فریم ورک از چندین مهماری بهره برده باشد و قرار نیست که یک Web Framework فقط از یک معماری استفاده کند. وب فریم ورک ها به دسته بندی های گوناگونی تقسیم می شوند که از یک بعد می توان به محیط مورد استفاده آن ها توجه کرد:

انواع معماری از نظر استفاده

Frontend:

وب فریم ورک هایی که فقط در محدوده سمت کاربر یا همان Frontend کاربرد دارند، به عملیات سمت سرور کاری ندارند و با ذخیره سازی داده ها در بانک اطاعاتی و وظیفه مدیریت پردازش های Server-Side بر عهده ی ها نیست، فقط با کاربر در تعامل هستند و اطلاعاتی که سرور در اختیار آن ها قرار می دهد را به کاربر نشان می دهند و واکنش کاربر به این اطلاعات را به سرور باز میگرداند. معماری های Single-Page Application و Server-Side Rendered Application که به ترتیب SPA و SSR خوانده می شوند از این نوع معماری محسوب می شوند.

Backend:

وب فریم ورک های پشت صحنه که به Backend معروف هستند به عملیات سمت سرور یا Server-Side می پردازند، این وب فریم ورک ها برعکس فرانت اند ها کاری با تعاملات کاربر ندارند و درخواست های کاربر را پردازش می کنند و پاسخ می دهند، وظیفه نمایش آن بر عهده کس دیگری است. معماری های Microservices و Serverless Architecture از نوع بک اند هستند، همچنین توسعه ما

انواع معماری از نظر ساختار

اپلیکیشن تک صفحه ای

(Single Page Applications) یا اپلیکیشن های تک صفحه ای که بصورت مخفف SPA نیز به آنها می گویند، معماری مدرنی است که کل وب سایت را در قالب یک صفحه پیاده سازی می کند

مایکروسرویس (Microservices)

که معماری جدید و محبوب در عین حل سخت و پیچیده است که هدف آن جداسازی تمامی بخش های نرم افزار به نرم افزار های کوچک تر می باشد که با هم در تعامل هستند

معماری بدون سرور (Serverless Architectures)

از سرویس زیر ساختی مبتنی بر ابر خارجی استفاده می کند، این یعنی شما موارد مرتبط با سرور را از یک سرویس جانبی دریافت می کنید و به حزئیات آن کاری ندارید

برنامه های وب سنتی (Legacy HTML web app)

معماری کهن و معماری اولیه طراحی سایت که منطق ساخت صفحات وب از این معماری گرفته شده است که پایه و اساس آن بر روی صفحات HTML قرار گرفته است.

مدل معماری MVC

بیشتر وب فریم ورک ها بر پایه مدل MVC ساخته شده اند، این نوع معماری اپلیکیشن را سه بخش مجزا تقسیم می کند که هر کدام وظیفه خاص خود را دارند و با هم در تعامل هستند.

معماری سه لایه (Three-tier organization)

معماری سه لایه مدل بهینه و اصلی معماری های چند لایه (N-tier) هستند از دید دیگری بخش های اصلی معماری را بر سه قسمت تقسیم میکنند که با MVC متفاوت است.

یک لایه برای تعاملات کاربر در نظر گرفته می شود که با آن لایه presentation گفته می شود و فقط کاربر نهایی این لایه را می تواند مشاهده کند و با آن ارتباط برقرار کند، یک لایه در سمت داده قرار گرفته است که عملیات بانک اطلاعاتی اعم از نوشتن و خواندن داده ها را بر عهده دارد که معمولا Data Access Layer خوانده می شود.

یک لایه میانی که به Business Layer معروف است در میان دو لایه دیگر قرار کرفته است و تنها وظیفه آن پیاده سازی منطق برنامه است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت