شرکت طراحی سایتوبلاگبرنامه نویسی8 مورد از فریم ورک ها و کتابخانه های جاوا اسکریپت
8 مورد از فریم ورک ها و کتابخانه های جاوا اسکریپت

8 مورد از فریم ورک ها و کتابخانه های جاوا اسکریپت

موضوع این مقاله فریم ورک ها و کتابخانه های جاوا اسکریپت میباشد اما در ابتدا برای آگاهی بیشتر اجازه دهید شما را با تعدادی از اصطلاحات دنیای برنامه نویسی آشنا کنم.

موضوع این مقاله فریم ورک ها و کتابخانه های جاوا اسکریپت میباشد اما در ابتدا برای آگاهی بیشتر اجازه دهید شما را با تعدادی از اصطلاحات دنیای برنامه نویسی آشنا کنم.


جاهات آشنایی بیشتر با جاوا اسکریپت میتوانید مقاله جاوا اسکریپت چیست را مطالعه بفرمایید.


پلتفرم چیست؟

پلتفرم (Platform) در معنای لغوی به معنای سکو میباشد. در مبحث کامپیوتر پلتفرم پایه و زیر ساخت نرم افزارهایی هست که بر روی آن کار میکند. پلتفرم ها شامل سخت افزار و نرم افزار می باشند. به طور مثال میتوان گفت همه ی ما در طول روز کار هایی داریم که بدون گوشی یا کامپیوتر قابل انجام نیست (سخت افزار) و بعد از آن هر برنامه ای هم نیازمند یک سیستم عامل خاص خودش میباشد (نرم افزار) که در مجموع سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری پلتفرم میگویند. از پلتفرم های معروف هم میتوان به پلتفرم ویندوز 10 و پلتفرم اندروید و پلتفرم جاوا و پلتفرم لینوکس و … اشاره کرد. مقاله پلتفرم چیست اطلاعاتی بیشتری در این زمینه به شما خواهد داد.

پلتفرم Platform چیست؟

فریم ورک چیست؟

فریم ورک (Framework) به معنای چارچوب میباشد. در واقع فریم ورک مجموعه ای از کتاب خانه های برنامه نویسی و قوانین برنامه نویسی میباشد که برای راحتی برنامه نویسان ایجاد شده است. برنامه نویسان با استفاده از فریم ورک های موجود مانند .NET Framework و jQuery و…. میتوانند با صرف زمان خیلی کمتر به نتیجه مطلوب برسند و امنیت را بهبود ببخشند و کمک میکنند تا توسعه پذیری کد ها بهبود یابد. بهترین مزایای استفاده از فریم ورک صرف کردن زمان کمتر و همچنین به دلیل یک بار نوشتن کدها از نظر اقتصادی نیز به صرفه میباشد. برای آشنایی بیشتر با فریمورک پیشنهاد میکنیم مقاله ی فریم ورک چیست را مطالعه فرمایید.

کتابخانه چیست؟

کتابخانه (library) هم نیز شامل مجموعه ای از کد ها و کلاس ها میباشد که برای راحتی کار برنامه نویسان و صرف زمان کمتر طراحی شده است. امروزه استفاده از کتابخانه ها خیلی مرسوم میباشد و از معروف ترین آن ها میتوان از کتابخانه jQuery که یکی از کتابخانه های جاوا اسکریپت میباشد نام برد. مقاله ای تحت عنوان کتابخانه در برنامه نویسی قبلا منتشر شده است که هم تعریف کتابخانه را خواهید خواند و هم تفاوت فریم ورک و کتابخانه را متوجه خواهید شد.

کتابخانه های معروف و کاربردی جاوا اسکریپت

کتابخانه jQuery

jQuery چیست؟

بهترین و کامل ترین و معروف ترین و محبوب ترین کتابخانه جاوا اسکریپت میباشد. این کتابخانه می تواند نقطه شروع شما به دنیای کتابخانه های جاوا اسکریپت باشد. شما با استفاده از این کتابخانه اگر دانش زیادی از جاوا اسکریپت نداشته باشید هم میتوانید اهداف خود را عملی کنید. با استفاده از این کتابخانه دستوراتی مثل ای جکس (AJAX) و عملیت های DOM را راحتر کند. jQuery در ساختن صفحات پویا و داینامیک و حتی حرکات انیمیشنی زیبا بسیار کاربرد دارد و دارای محبوبیت خاصی بین طراحان سایت میباشد. تقریبا برای هر کاری یک پلاگین jQuery میتوانید پیدا کنید و رد پای جی کوئری را در هرجایی می توانید پیدا کنید. با jQuery تقریبا همان کاری که با CSS در پویانمایی سایت انجام میدهند میتوان انجام داد.

با وجود اینکه از jQuery میتوان به عنوان میانبر استفاده کرد اما نمیتوان آن را جایگزین جاوا اسکریپت دانست زیرا کد های خودش نیز از جاوا اسکریپت میباشد. هرکاری که با جی کوئری انجام می شود را می توانید با جاوا اسکریپت هم انجام دهید اما خیلی سخت تر و با خطوط کد خیلی بیشتر، اما در نهایت قابل انجام است و همانطور که پیش از این ذکر شد jQuery بصورت کامل و خالص با JavaScript نوشته شده است.

کتابخانه Chart.js

از این فریم ورک برای کشیدن نمودار و چارت های پویا استفاده کرد و قدرت بسیاری در این زمینه دارد. نمودار خطی, نموادار دایره ای, نمودار ستونی, نمودار میله ای, نمودار دوناتی و نمودار راداری از جمله نمودار هایی هست که میتوان به وسیله این کتابخانه رسم کرد. برای کار کردن با این فریم ورک ابتدا فایل Chart.min.js را به صورت غیر فشرده دانلود کنید و سپس در HTML فایل را در <script> فراخوانی کنید. به همین راحتی یک دنیا از امکانات نموداری در اختیار شما قرار خواهد گرفت. گرافیک و افکت هایی که بدون این کتابخانه شاید دست نیافتنی باشند و هرچقدر هم کد نویسی انجام دهید نمی توانید به آن زیبایی نمودار ها را به تصویر بکشید.

فریم ورک Angular.js

انگولار (Angular) چیست؟

انگولار جزء معروف ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت میباشد که توسط Google طراحی و توسعه داده شده است. بخش عمده ی استفاده از این کتابخانه برای سایت های تک صفحه ای (Single Page Application) و همچنین اپلیکیشن های تک صفحه ای میباشد که به نرم افزار های SPA معروف هستند. از معایب این کتابخانه داشتن راه های زیادی برای انجام یک کار نام برد، مشکل اینجاست که ساختار و چارچوب مشخصی ندارد و هر توسعه دهنده می تواند مسیری را برود که دیگری از آن سر در نیاورد و بعد گذشت مدتی توسعه پروژه را با مشکل مواجه کند، خیلی خلاصه می توان معایبش را اینگونه نوشت که برای مبتدیان بسیار سخت و پیچیده می باشد و منحنی یادگیری عمیقی دارد. همچنین بروزرسانی پروژه های قدیمی به نسخه های جدیدی انگولار مشکلات بسیاری در مسیر دارد و تا حدی که اکثرا از بروزرسانی و آپدیت ماندن جا می مانند و نمی توانند این کار را به درستی انجام دهند.

فریم ورک React.js

React چیست؟

یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین فریم ورک های جاوا اسکریپت میباشد که توسط فیسبوک در سال 2013 ساخته شده است. این کتابخانه در سال 2018 پراستفاده ترین فریم ورک شناخته شده است. به دلیل اینکه از این فریم ورک در ساخت برنامه های بزرگی مثل فیسبوک و اینستاگرام و … کمک گرفته شده است، این فریم ورک دارای محبوبیت و اعتماد بسیار بالایی برای کاربران فراهم کرده است. به شدت توصیه میشود که این فریم ورک را یاد بگیرید چون علی رغم سادگی بسیار قدرتمند می باشد و کار با آن نیز ساده است. از طرفی به دلیل اینکه در سایت و همچنین ساخت اپلیکیشن کاربرد دارد این کتابخانه بسیار قابل توجه قرار گرفته است. البته همه چیز به این زیبایی و آسانی نیست، با React مشکلاتی هم در مسیر خواهید داشت، سرعت توسعه بالای React مشکل اصلی آن است، آنقدر این فریم ورک سریع توسعه داده می شود که شما را جا خواهد گذاشت که نمی توانید همگام با آن حرکت کنید و دائما باید دانش خود را بروز رسانی کنید و از آن بدتر که پیش بردن پروژه موازی با نسخه های جدید آن بسیار سخت خواهد شد.

فرم ورک Vue.js

این فریم در سال 2014 طراحی شده است. هدف از تولید این فریم ورک طراحی (user interface)UI و ساده سازی و نمایش اطلاعات سایت به کاربران میباشد. از اصلی ترین خصوصیت این فریم ورک که باعث محبوبیت او شده است این است که این فریم ورک را میتوان ترکیبی از دو فریم ورک معروف یعنی Angular JS , React JS دانست و حتی می توان گفت از این دو فریم ورک کاربردی تر است ولی در بعضی موارد دچار پیچیدگی میشود. جالب است بدانید که توسعه دهنده اصلی این فریم ورک یکی از اعضای تیم اصلی توسعه انگولار جی اس بوده است. از این دیگر خاصیت این فریم ورک میتوان به سرعت و انعطاف پذیری و حجم کم و ساده بودنش اشاره کرد. البته این فریم ورک در دنیای مدرن بسیار جوان محسوب می شود و اتکا به آن کمی سخت خواهد بود، چرا که کتابخانه ها و کامپوننت های بسیار کم و محدودی دارد و ممکن است دست شما را در پوست گرد و بگذارد و مجبور شوید هر چیزی خودتان بنویسید، البته اگر بتوانید.

فریم ورک Node.js

نود جی اس (Node.JS) در سال 2009 وارد بازار شد و تحول عظیمی در دنیای وب بوجود آورد. همه جاوا اسکریپت را به خاطر کاربرد در سمت کلاینت میشناسند اما نود جی اس علاقه دارد که جاوا اسکریپت را به سمت سرور ببرد و واقعا هم توانست این کار را به خوبی انجام دهد. از مزایای این فریم ورک میتوان به کارآمدی بالا و کتابخانه های بسیار و داشتن پکیج منیجر فوق العاده و … اشاره کرد.

فریم ورک Meteor.js

فریم ورکی هست که برای ساختن اپلیکیشن ها مورد استفاده قرار میگیرد و کارآمد بالایی هم دارد. از این فریم ورک صرفا برای یک یا دو کار استفاده نمیشود بلکه با استفاده از این فریم ورک میتوان اپلیکیشن های بسیار قوی و متنوعی ساخت. برای استفاده از این فریم ورک فقط کافی ست که یک آشنایی مقدماتی با جاوا اسکریپت داشته باشید و به راحتی کارتان را شروع کنید. این فریم ورک از امنیت خوبی نیز برخوردار میباشد.

کتابخانه Modernizr

کتابخانه ای از جاوا اسکریپت که ساده و بی آلایش بوده و کمک قابل توجه ای به طراحی سمت کلاینت کرده است. به دلیل اینکه خیلی از مرورگر ها نمیتوانند استایل های CSS را پشتیبانی کنند یا بعضی متفاوت نسبت به همدیگر پشتیبانی میکنند این کتابخانه به مرورگرها کمک میکند که تگ های HTML5 ,CSS3 را به خوبی پشتیبانی کنند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

رامیانا

فریم ورک جاوا اسکریپتی alpine هم اگه اضافه کنید خیلی خوب میشه واقعا جاش خالیه

۱۴۰۱/۴/۲۶

چوبین

فریم ورک های خوبی رو معرفی کردید از کجا میشه فهمید کدوم فریم ورک هستن و کدوم کتابخونه میشه راهنمایی کنید با سپاس

۱۴۰۱/۱/۲

دیدگاه شما

ثبت