شرکت طراحی سایتوبلاگراه اندازی سایتافزونه مرورگر یا برنامه های افزودنی مرورگر چیست؟
افزونه مرورگر یا برنامه های افزودنی مرورگر چیست؟

افزونه مرورگر یا برنامه های افزودنی مرورگر چیست؟

اکستنشن های مرورگر یا Browser Extensions که به آنها افزونه هم گفته می شود، برنامه ها یا نرم افزارهایی با ابعاد کوچک هستند

اکستنشن های مرورگر یا Browser Extensions که به آنها افزونه هم گفته می شود، برنامه ها یا نرم افزارهایی با ابعاد کوچک هستند که برای افزودن قابلیت ها یا عملکردهای خاص به یک مرورگر وب توسعه یافته اند. افزونه های مرورگر معمولاً با استفاده از زبان نشانه گذاری ابرمتن یا زبان HTML و زبان اسکریپت نویسی جاوا اسکریپت توسعه می یابند. افزونه های مرورگر ها از همان رابط های برنامه نویسی برنامه (API) استفاده می کنند که جاوا اسکریپت برای تعامل صفحات وب از آنها استفاده می کند. اما افزونه ها می توانند کارهای بیشتری انجام دهند زیرا به مجموعه API های خود دسترسی دارند.

تاریخچه افزونه ها

تاریخچه ظهور افزونه ها یا افزونه های مرورگر به سال 1999 بر می گردد، همزمان با راه اندازی چهارمین نسخه مرورگر اینترنت اکسپلورر مایکروسافت، نه تنها عملکرد مرورگر را افزایش می دهد و ویژگی ها و ابزارهای جدیدی را به آن اضافه می کند، بلکه می تواند برای حذف عناصر و ویژگی های ناخواسته از وب سایت های مختلف مانند تبلیغات پاپ آپ و پخش خودکار فیلم ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. امروزه انبوهی از افزونه ها وجود دارند که می توانند تقریباً همه کارها را انجام دهند، از تغییر نحوه عملکرد یک برگه گرفته تا مدیریت گذرواژه ها، یادداشت برداری، دریافت اعلان ها و حتی بازی کردن.

افزونه های مرورگر ها

اکنون افزودنه های مرورگر های موزیلا فایرفاکس (Mozilla Firefox) و گوگل کروم (Google Chrome) بسیار زیادند و از امکانات بی نظیری برخوردارند که در حد یک نرم افزار کامل و پیشرفته به شما خدمات میدهند و قابلیت های مفیدی به مرورگر شما اضافه می کنند.

معمولا از افزونه ها برای کارهای ریز و سبک استفاده می شود و عملیاتی که نیاز است بر روی صفحات وب سایت ها صورت پذیرد که به دلیل راحتی و در دسترس بودن آنها بر روی مرورگر به راحتی بتوانید از آنها استفاده کنید. مثلا افزونه ای می توانید بر روی مرورگر خود نصب کنید که وظیفه اش گرفتن اسکرین شات (Screenshot) از صفحه ی جاری وب سایت شما باشد که با امکانات خوبی مثلا اسکرول خودکار و غیره این امکان را در اختیار شما قرار دهد.

آیا این افزودنی ها بی خطر هستند؟

افزونه های مرورگر را می توان مانند هر نرم افزار دیگری توسعه داد تا به رایانه ها و کاربران آسیب برساند. اگرچه افزونه ها قبل از فهرست شدن در فروشگاه های مختلف بررسی می شوند. با این حال، افزونه های مخرب که خط مشی توسعه دهندگان مرورگر را نقض می کنند، متداول هستند و باید از آنها مراقب باشید. به عنوان مثال، گزارش های امنیتی ICEBERG در سال 2018 وجود چهار برنامه افزودنی مخرب را در فروشگاه وب Chrome نشان می دهد که برای انجام فعالیت های کلاهبرداری طراحی شده اند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

نظرات کاربران

یاسر گرامی

افزونه ها واقعا قدرت نرم افزاری دارن مرورگر ها به زودی تبدیل به سیستم هامل های سبک میشن که افزونه ها جای نرم افزار رو میگیرن ممنون مقاله خوب شما با تشکر

۱۴۰۰/۹/۲۵

دیدگاه شما

ثبت