پهنای باند چیست؟

پهنای باند چیست؟

پهنای باند یکی از اصطلاحات مهم در این زمینه است که قصد داریم در این مقاله، شما را بیشتر با این موضوع آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا به مفهوم پهنای باند، انواع مختلف آن و همچنین مطالبی در این رابطه، بپردازیم.

به‌طور‌حتم هنگام خرید اینترنت و یا خرید سایت، اصطلاحات مختلفی را شنیده یا به‌کار برده‌اید. پهنای باند یکی از اصطلاحات مهم در این زمینه است که قصد داریم در این مقاله، شما را بیشتر با این موضوع آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا به مفهوم پهنای باند، انواع مختلف آن و همچنین مطالبی در این رابطه، بپردازیم.

پهنای باند چیست؟

معیاری که حداکثر ظرفیت یک پیوند ارتباطی سیمی یا بیسیم را برای انتقال داده‌ها از طریق اتصال شبکه در مدت‌‌زمان مشخص نشان می‌دهد؛ پهنای باند شبکه نامیده می‌شود. درواقع می‌توان گفت که پهنای باند به تعداد بیت، کیلوبیت، مگابیت یا گیگابیت نمایش داده می‌شود که قادر است در مدت‌زمان یک ثانیه منتقل شود. به‌عبارت‌دیگر، پهنای باند سرعت انتقال داده را توصیف می‌کند.

پهنای باند همچنین ظرفیت انتقال داده یک شبکه کامپیوتری بر‌حسب بیت در ثانیه است که می‌تواند میزان اطلاعاتی که یک شبکه یا گروهی از دو یا چند دستگاه که بین خود ارتباط برقرار می‌کنند را، اندازه‌گیری کند. درک‌کردن پهنای باند به عنوان یک اصطلاح فنی در زمانی کاربردی است که بخواهید اتصال اینترنتی سریع‌تری را تجربه کنید و تنظیمات خود را اعمال کنید.

پهنای باند چند نوع است؟

پهنای باند به دو نوع مهم اشتراکی و اختصاصی تقسیم‌بندی می‌شود که در زیر به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

پهنای باند اشتراکی

این نوع پهنای باند به‌وسیله شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنتی ارائه می‌شود. شبکه این نوع پهنای باند، کانال‌های ارتباطی مختلفی دارد که برای انتقال دادن بسته‌های داده، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقدار پهنای باندی که در این نوع ارائه می‌شود؛ به شرکت ارائه‌دهنده سرویس بستگی مستقیم دارد. این مقدار ممکن است از 10 تا 300 مگابیت بر ثانیه متفاوت باشد این نوع سرویس، دارای هزینه بالایی نیست اما در کنار هزینه پایین، از امنیت کمی نیز برخوردار است و آسیب‌پذیری بالایی هم دارد.

پهنای باند اختصاصی

این نوع پهنای باند توسط شرکت‌هایی که دارای کاربری حرفه‌ای اینترنت هستند؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سرویس‌ها از هزینه بالایی برخوردارند و به صورت بلندمدت مورد استفاده قرار می‌گیرند. قابل ذکر است که امنیت پهنای باند اختصاصی نیز برای انتقال داده‌ها بسیار بالاست.

تفاوت پهنای باند و سرعت اینترنت در چیست؟

استفاده از اصطلاحات پهنای باند و سرعت، به‌جای هم کار اشتباهی است که اغلب انجام می‌شود. دلیل این اشتباه رایج، تا‌حدی به خاطر تبلیغات ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی است که این دو را با اشاره به سرعت بیشتر، ترکیب و ادغام می‌کنند. در‌صورتیکه منظور، همان پهنای باند است.

پهنای باند، میزان اطلاعاتی است که در هر ثانیه دریافت می‌شود. سرعت نیز، مدت زمان دریافت یا دانلود آن اطلاعات است. در واقع سرعت اینترنت به شتاب انتقال داده‌ها اشاره دارد؛ درحالیکه تعریف پهنای باند، ظرفیت آن سرعت است.

پهنای باند چگونه کار می کند؟

هرچقدر پهنای باند بیشتر باشد، داده‌های بیشتری در یک زمان می‌تواند ارسال یا دریافت شود. معمولاً پهنای باند بر اساس تعداد حجم اطلاعاتی که می‌توانند در یک ثانیه منتقل شوند؛ اندازه‌گیری می‌گردند. به عنوان مثال، پهنای باند را می‌توان با حجم آبی که می‌تواند از طریق یک لوله عبور کند؛ مقایسه کرد. هرچقدر قطر لوله بیشتر باشد، آب بیشتری نیز از آن عبور می‌کند. پهنای باند بر این اساس کار می‌کند و هرچه ظرفیت پیوند ارتباطی بیشتر باشد، داده‌های بیشتری می‌توانند در هر ثانیه از آن عبور کنند.

هزینه اتصال به شبکه با افزایش پهنای باند، افزایش می‌یابد. بنابراین می‌توان گفت که پیوند یک گیگابایت در ثانیه، گران‌تر از پیوندی است که بتواند 250 مگابایت در ثانیه، توان پردازشی را اداره کند.

پهنای باند هاست چیست؟

ترافیک ماهانه یا همان پهنای باند هاست، مقدار اطلاعاتی است که در زمان یک ماه از طریق هاست شما، منتقل می‌شود. به‌طور مثال 15 گیگ اطلاعات را در نظر بگیرید که در طی یک ماه از یک سایت دانلود شده و اضافه برآن 5 گیگ اطلاعات نیز آپلود شده باشد. میزان کل پهنای باند هاست در طول یک ماه، 20 گیگ است. این مقدار پهنای باند به صورت محدود است و درواقع به همان میزانی است که ابتدای هرماه خریداری و استفاده می‌شود. با اتمام مقدار خریداری شده، باید مجدداً از طریق شرکت ارائه‌دهنده سرویس، اقدام به فعال کردن و خرید نمایید. باید چنین عنوان کرد که حجم اینترنت هاست به عنوان پهنای باند هاست شناخته می‌شود.

پهنای باند سایت چیست؟

پهنای باند سایت، مقدار ترافیکی است که توسط سرویس‌دهنده ارائه می‌شود. به میزان اطلاعاتی که در زمان مشخص بر روی یک هاست، جابه‌جا شود، پهنای باند سایت می‌گویند.

اهمیت پهنای باند

باید گفت که پهنای باند یک منبع نامحدود نیست. محدودیت‌های ایجاد شده، گاهی اوقات به دلیل محدودیت‌های فیزیکی دستگاه شبکه است؛ مانند روتر یا مودم، کابل‌کشی یا فرکانس‌های بی‌سیم مورد استفاده واقع شده و در مواقع دیگر، پهنای باند عمداً توسط مدیر شبکه یا حامل اینترنت یا شبکه گسترده WAN محدود می‌شود.

چندین دستگاه با استفاده از یک اتصال باید پهنای باند مشترکی داشته باشند. برخی از دستگاه‌ها مانند تلویزیون‌هایی که ویدئوهای 4K را پخش می‌کنند؛ دارای پهنای باند هستند. در مقایسه، یک وبینار معمولاً از پهنای باند بسیار کمتری استفاده می‌کند. اگرچه سرعت و پهنای باند، قابل تعویض نیستند ولی پهنای باند، بیشتر برای حفظ سرعت قابل تحمل در چندین دستگاه ضروری است.

تفاوت پهنای باند و ترافیک در چیست؟

مفاهیم مختلفی از ترافیک سایت وجود دارد. ترافیک، میزان حجمی است که یک شرکت فروشنده خدمات اینترنتی به شما ارائه می‌دهد و دوم اینکه کاربران مختلف به چه میزان از همان سایت بازدید می‌کنند. برای سرورهای مجازی یا اختصاصی، ترافیک به میزان دیتایی گفته می‌شود که در طول بازه زمانی مشخص مثلاً یک ماه از کارت شبکه شما عبور می‌کند. برای فضاهای وب اشتراکی نیز، این مفهوم به میزانی گفته می‌شود که از سایت، دانلود گردد. این مقدار ممکن است 100 گیگابایت در ماه باشد. در مقابل آن، پهنای باند به میزان داده‌ای گفته می‌شود که در واحد زمان از کارت شبکه عبور کند.

پهنای باند چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

در‌حالی که پهنای باند به طور سنتی برحسب بیت در ثانیه bps بیان می‌شود؛ اما اکنون لینک‌های شبکه مدرن، ظرفیت بسیار بیشتری دارند. به‌همین‌خاطر امروزه بیشتر به صورت مگابیت در ثانیه یا گیگابیت بر ثانیه بیان می‌شود.

اتصالات پهنای باند می‌تواند به‌صورت کاملاً متقارن باشد. بدین‌صورت که ظرفیت داده در هر دو جهت دانلود و آپلود، برابر و یکسان است. اتصالات پهنای باند به صورت نامتقارن، به این معنی است که ظرفیت دانلود و بارگذاری برابر نیست. در اتصالات نامتقارن، ظرفیت آپلود معمولاً کمتر از ظرفیت دانلود است.

امروزه، پیشرفت‌های فناوری باعث شده تا برخی از محاسبات پهنای باند، پیچیده‌تر شود که این موضوع می‌تواند به نوع پیوند شبکه مورد‌استفاده بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، فیبر نوری با استفاده از انواع مختلف امواج نور و مالتی‌پلکسی تقسیم زمانی، می‌تواند داده‌های بیشتری را از طریق یک اتصال در یک زمان در مقایسه با جایگزین‌های اترنت مسی منتقل کند که به طور موثر باعث افزایش پهنای باند آن می‌شود.

پهنای باند موثر، بالاترین نرخ انتقال قابل اطمینانی است که یک پیوند می‌تواند در هر فناوری حمل‌و‌نقل ارائه دهد. این پهنای باند می‌تواند با استفاده از آزمایش پهنای باند، اندازه‌گیری شود. در طول این آزمایش، ظرفیت پیوند با اندازه‌گیری مکرر، زمان لازم برای خروجی یک فایل خاص از مبدأ و دانلود موفقیت‌آمیز در مقصد تعیین می‌شود.

انتخاب پهنای باند مناسب برای سایت

همیشه در اولین روز از ماه میلادی، پهنای باند ماهانه هاست، ریست شده و مقدار مصرفی صفر می‌گردد. با علم به این موضوع می‌توانید میزان پهنای باند مصرفی کنونی را در پایان ماه میلادی مشاهده کنید و میزان پهنای باند ماهیانه سایت را تقریباً 20 درصد بیشتر از مصرف فعلی درنظر بگیرید تا با مشکلات اتمام میزان ترافیک مواجه نشوید.

همینطور لازم است که نیازهای خود را از فعالیت در وب‌سایت‌ها در نظر بگیرید و از مواردی نظیر حجم صفحات، ویدئوها و تصاویر که در میزان پهنای باند مصرفی تاثیرگذارند؛ غافل نشوید. به طور مثال اگر هدف از وب‌سایت شما، آموزش‌های تصویری و ویدئویی باشد و به همان میزان، بازدید از سایت شما هم زیاد گردد؛ نیازمند پهنای باند وسیع‌تری هستید و توصیه ما به شما در این موارد، استفاده از پهنای باند نامحدود خواهد بود.

تعداد کاربران شبکه، یکی از موارد مهمی است که باید قبل از خرید پهنای باند به آن توجه کنید. با وجود کاربران زیاد، شاهد افزایش ترافیک خواهیم بود که این مورد باعث کندی سرعت دانلود و آپلود فایل‌ها و بروز شرایط ناخوشایند برای کاربران می‌گردد. در نتیجه بهتر است برای حساب‌هایی با تعداد کاربران زیاد، به فکر پهنای باند از نوع اختصاصی باشیم که هزینه بالاتری نیز در پی خواهد‌داشت.

در تعیین نوع پهنای باند مناسب، توجه به نحوه استفاده کاربران نیز ضروریست. چنانچه فعالیت شما نیازمند آپلود و دانلود فایل‌های حجیم باشد و یا در حوزه وب، در سایت‌های بازی آنلاین، مشغول باشید؛ باید پهنای باند بیشتری مدنظر شما قرار بگیرد. در مقابل اگر فعالیت‌های معمولی نظیر پیمایش در شبکه‌های مجازی و اجتماعی، ارسال و دریافت ایمیل و تماشای ویدئوهای کوتاه، مورد استفاده شما باشد؛ نیاز به پهنای باند زیادی ندارید. در این موارد، سرویسی با پهنای باند کم یا متوسط و سرعت بالا نیز می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

مقدار هزینه نیز یکی از معیارهای مهم انتخاب پهنای باند است. باید درنظر داشته باشید که در خرید پهنای باند از کدام روش ماهیانه یا سالیانه استفاده خواهید کرد. بهتر است بودجه و سرمایه لازم جهت روند آتی سایت خود را مدیریت نمایید و برحسب بودجه پیش‌بینی شده، پهنای باند مناسبی در نظر بگیرید.

روشهای افزایش پهنای باند کدامند؟

به چندین روش می‌توان مقدار پهنای باند را افزایش داد که در ادامه به چند مورد از مهمترین آنها اشاره خواهیم نمود.

پهنای باند اختصاصی

استفاده از خدمات سفارشی و پرکاربرد اختصاصی، ابتدایی‌ترین روش برای افزایش پهنای باند است. خدمات سرویس‌های اختصاصی، دسترسی باکیفیت پایدار و اینترنت پرسرعت را برای کاربران تامین می‌کند.

استفاده از مودم قوی با پهنای باند بالا

یکی از راه‌های داشتن پهنای باند بیشتر، خرید مودم با امکانات مناسب است. انتخاب نوع مودم در تامین سرعت و پهنای باند بیشتر برای دستگاه‌های متصل به آن، نقش مهمی دارد. جهت داشتن پهنای باند مطلوب، پیشنهاد می‌شود که از مودم‌های دوگانه یا سه‌گانه استفاده کنید.

استفاده از کابل اترنت

به جای استفاده از اینترنت بی‌سیم، بهتر است برای افزایش پهنای باند، از طریق کابل‌های اترنت به شبکه و اینترنت وصل شوید. قابل ذکر است که اتصال مستقیم، باعث کاهش نویز شده و پایداری بیشتری را حین ارتباط در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا حدودی شما را با مفهوم پهنای باند، انتخاب پهنای باند مناسب و سایر مفاهیم مربوط به آن، آشنا کنیم. چنانچه سوالاتی در این رابطه و مفاهیم کلیدی اینترنت در ذهن دارید؛ کافی است تا با کارشاسان مجموعه ما ارتباط برقرار نموده و پاسخ مناسب را دریافت نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
پایدار سامانه

شرکت پایدار سامانه، نشان‌دهنده رویایی جذاب و پر احساس در دنیای فناوری و خدمات دیجیتال است. ما با آتشی برافروخته از انگیزه و تعهد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برای مشتریان عزیزمان، تجربه‌ای بی‌نظیر از خدمات بی‌مانند را فراهم آوریم. تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی می‌کنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانواده‌ی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم.

دیدگاه شما

ثبت